Ontembaar paradepaardje

Recensie Mustang

Door Marco van Groningen
om 08:15

Bij de prestigieuze Directors’ Fortnight van het filmfestival van Cannes sleepte Mustang twee nominaties en één hoofdprijs in de wacht. Deze aangrijpende arthouse-film die doet denken aan The Virgin Suicides van Sofia Coppola galoppeert dit najaar de Nederlandse bioscopen in en kan daar een warm onthaal verwachten.

Mustang

De laatste bel van het schooljaar heeft geklonken. Huilend neemt Lale (Güneş Nezihe Şensoy) afscheid van haar lerares die naar Istanbul vertrekt. De zomer is aangebroken en samen met haar vier zussen loopt Lale naar huis. Op het strand dollen de tieners onschuldig met een paar jongens uit het afgelegen dorp aan de Turkse noordkust. Zich van geen kwaad bewust worden de zussen bij thuiskomst opgewacht door hun grootmoeder (Nihal Koldaş) die hen hardhandig bestraft voor hun onzedelijke gedrag. Ook oom Erol (Ayberk Pekcan) die samen met hun grootmoeder het ouderlijk gezag over de weeskinderen heeft, is woest over het in zijn ogen hoerige gedrag van de meiden en sleurt ze mee naar de gynaecoloog om hun maagdelijkheid te laten controleren.

Keurslijf

Wat volgt is een broeierige zomer die in het teken staat van de strijd van het stoutmoedige vijftal tegen de toenemende pogingen van de familie om hen ‘voor hun eigen bestwil’ in het keurslijf te dwingen. Gelijk aan het benauwende, conservatieve gedachtegoed van hun familie, verandert het huis voor Lale en haar zussen langzamerhand in een gevangenis waaruit geen ontsnappen mogelijk lijkt.

Debuutfilm

Mustang ontleent zijn naam aan het Amerikaanse wilde paard dat symbool staat voor het ontembare karakter van de vijf zussen en is de debuutfilm van regisseuse Deniz Gamze Ergüven. Ergüven is geboren in Ankara en groeide op in Frankrijk. Een deel van de film is uit haar leven gegrepen. De openingsscènes maakte ze als tiener zelf mee. Die persoonlijke betrokkenheid is de hele film door te voelen en dat maakt dat de film waarheidsgetrouw aandoet. De keuze van de filmmakers om het verhaal vanuit het perspectief van Lale te vertellen – je kijkt als het ware over haar schouder mee – zorgt voor een grote mate van betrokkenheid en medeleven bij het publiek.

Jonge cast

Niet alleen Ergüven beleeft met Mustang haar speelfilmdebuut. Ook veel van de hoofdrolspelers maken voor het eerst hun opwachting op het witte doek. Van de vijf zussen heeft alleen Elit Işcan die de rol van Ece vertolkt eerder in een film gespeeld. Naast Şensoy (Lale) hebben Doğa Zeynep Doğuşlu (Nur), Tuğba Sunguroğlu (Selma) en Ilayda Akdoğan (Sonay) geen acteerervaring. Deze onervarenheid komt de geloofwaardigheid van de film ten goede en maakt de uitstekende prestatie die deze jonge actrices neerzetten des te knapper.

Voltreffer

De film is een aanklacht tegen het conservatieve, seksistische gedachtegoed dat volgens de filmmakers nog steeds in delen van Turkije overheerst. Die aanklacht wordt zonder beschuldigende vinger gebracht, maar krijgt vorm door de nadruk te leggen op de ingrijpende gevolgen voor de vijf sympathieke hoofdrolspeelsters. Ergüven scoort daarmee tijdens haar debuut een voltreffer.

4 / 5