Terug in de ring

Recensie Creed

Door Erwin Mendes
om 12:49

Het is alweer 40 jaar geleden dat Rocky uitkwam, sindsdien heeft de franchise zes vervolgen gehad, sommige goed, andere minder. Creed is de eerste film uit de reeks met Rocky Balboa in een bijrol en de eerste zonder Stallone als regisseur. Ryan Coogler laat echter zien dat hij deze oude legende nieuw leven in kan blazen met een passie die verloren was.

Adonis

In dit verhaal leren we Adonis “Donny” Creed (Michael B. Jordan) op jonge leeftijd kennen. Hij is de onwettige zoon van legendarische bokser Apollo Creed. Zijn moeder is hij op zeer jonge leeftijd verloren en hij zwerft tussen tehuizen en jeugdgevangenissen omdat hij altijd vecht. De weduwe van Apollo Mary Anne besluit hem in huis te halen. Hij krijgt een goed leven maar blijft boksen. Iets wat hij verschuilt voor zijn stiefmoeder omdat zijn vader in de ring is gestorven (Rocky IV). Donny besluit te verhuizen naar Philadelphia om zijn vaders oude trainingspartner (en tegenstander) Rocky Balboa (Sylvester Stallone) te vragen hem te trainen. Rocky is oud geworden, heeft een Italiaans restaurantje en wil eigenlijk niks meer met de sport te maken hebben. Na aandringen van Donny stemt hij in en trainen ze voor zijn eerste professionele gevecht.

Vaders

Allereerst moeten we het over de achtergrond van dit verhaal hebben. Cooglers vader werd erg ziek in de tijd dat hij film studeerde. De Rocky-films hebben altijd een grotere betekenis voor hem en zijn vader gehad omdat ze deze keken in de maanden voordat zijn moeder overleed aan borstkanker. Het was in die tijd dat Coogler op het idee kwam voor Creed. Het is voornamelijk deze passie en liefde voor de franchise dat Stallone akkoord ging met het maken van dit vervolg. Het feit dat Creed bestaat heeft letterlijk te maken met volharding en liefde. Dit is de essentie van een Rocky-verhaal. Coogler brengt het verhaal van Creed met een frisheid waarbij hij een nieuw verhaal vertelt met veel respect voor de personages van Stallone.

Rocky

Michael B. Jordan transformeerde zichzelf voor deze rol in een echte bokser en brengt een menselijk gezicht aan een vechter die iets aan zichzelf bewijzen heeft. Zijn bokstechnieken komen goed over in de geweldig geschoten vechtscènes (eentje met een lang tracking shot in het bijzonder). Ook de kleinere rol van Phylicia Rashad als de liefdevolle stiefmoeder Mary Anne is geweldig en we hopen haar vaker op scherm terug te kunnen zien. Dan is er nog Tessa Thompson als bovenbuurmeisje Bianca wier muziekcarrière helemaal past bij die van Donny. Zij wordt door een aandoening langzaam doof en beide personages weten dat ze veel moeten opofferen om hun doel te bereiken. Maar het is Stallone die werkelijk de sterren van de hemel speelt in zijn oude rol als Rocky Balboa. Alle karakteristieken van Rocky zijn weer terug, al is het een oudere versie. Hij speelt een Oscarwaardige rol als een versleten bokser met veel verlies in zijn leven.

Het is geweldig om te zien hoe Coogler een franchise revitaliseert die eigenlijk over zijn hoogtepunt heen was. Creed voelt aan als een indiefilm zoals ook de eerste Rocky aanvoelde. Naast uitstekend gechoreografeerde vechtscènes, zit er vuur en passie in die de film bijzonder maken.

5 / 5