With great power comes no responsibility

Recensie Deadpool

Door Reyer Krikke
om 18:19

De komende tijd zal Marvel ons weer gaan voorstellen aan een hoop nieuwe superhelden. Een divers gezelschap bestaande uit helden van een zeer gevarieerd pluimage. Toch steekt er tussen al deze verschillende helden nog steeds een superheld tussenuit: Deadpool. Waarschijnlijk de minst politiek correcte antiheld uit de Marvel-stal.

Deadpool

Deadpool vertelt het verhaal van Wade Wilson (Ryan Reynolds), een ex-Special Forces lid, die zijn dagen tegenwoordig slijt als huurling. Hij kan zijn geluk niet op als hij in een dame van lichte zeden, Vanessa (Morena Baccarin), zijn wederhelft vindt. Dit geluk is echter van korte duur. Wade komt erachter dat hij terminale kanker heeft en besluit deel te nemen aan een duister experiment onder leiding van Ajax (Ed Skrein) dat hem zou moeten genezen van zijn ziekte. Het experiment blijkt echter heel andere doeleinden te hebben dan Wade had gedacht. Het resultaat: hij is onsterfelijk geworden, maar heeft daarnaast een zwaar verminkt uiterlijk. Wade besluit een nieuw alter ego te creëren, Deadpool. En hij is vastberaden om wraak te nemen op de man die hem heeft gemaakt wat hij nu is.

Zwarte humor

Een van de belangrijkste karaktereigenschappen van Deadpool is zijn grote dosis zwarte humor. En voor een belangrijk gedeelte draait de film ook op deze constante salvo’s van donkere grappen en beledigingen van zijn tegenstanders. Daarnaast zit de film vol met prachtige slow motion shots, zodat we goed meekrijgen wat Deadpool zijn tegenstanders allemaal aandoet. Wat de film verder erg leuk maakt is dat Deadpool zo'n beetje alle filmregels aan zijn laars lapt. Hij spreekt het publiek toe en vertelt onder andere hoe knap hij Ryan Reynolds vindt. En deze elementen maken Deadpool net even een andere superheldenfilm dan we gewend zijn.

Junkie XL

Onze eigen Tom Holkenborg, oftewel Junkie XL, heeft inmiddels een aardige naam opgebouwd in Hollywood als het gaat om soundtracks. Ook de soundtrack van Deadpool is door hem gemaakt. En dat doet hij zeker niet onverdienstelijk. Junkie XL heeft een zeer sterke bombastische soundtrack gecreëerd die perfect aansluit bij de vele actiescènes. Denk daarbij een aantal goed getimede songs met een knipoog als Shoop van Salt-N-Pepa, Careless Whisper van George Michael en X Gon’ Give It To Ya van DMX en het muzikale plaatje is af voor deze film.

Marvel-universum

Hoewel deze film een beetje los staat van de vele andere Marvel-films zijn er veel verwijzingen naar het Marvel-universum. Voor de oplettende fan valt er in de film een hoop te ontdekken. Deadpool wordt ook af en toe geholpen door de X-Men Colossus (Stefan Kapicic) en Negasonic Teenage Warhead (Brianna Hildebrand), die tevergeefs hopen hem bij de X-Men binnen te halen.

Frisse wind

Al met al is Deadpool een vermakelijke film die gevuld is met een goede combinatie van zwarte humor en de nodige actie. Niet iedereen zal even gecharmeerd zal zijn van al die donkere grappen, maar tussen de vele superhelden films is Deadpool wel weer even een frisse wind. En dat is reden genoeg om hem te gaan bekijken.

3.5 / 5