Banning gaat op herhaling

Recensie London Has Fallen

Door Maaike Tol
om 07:59

Na het enorme succes van Olympus Has Fallen lag een vervolg voor de hand. Uit de pen van dezelfde schrijvers komt nu London Has Fallen en zoals de titel al verraadt, is dit langverwachte vervolg grotendeels een herhaling van zetten.

London Has Fallen

Drie jaar later

Na de terroristische aanslag enkele jaren geleden is de orde teruggekeerd in het Witte Huis. Benjamin Asher (Aaron Eckhart) is nog steeds president met beste vriend Mike Banning (Gerard Butler) nu in dienst als Hoofd Beveiliging. Bannings vrouw Leah (Radha Mitchell) is inmiddels hoogzwanger van hun eerste kind, en de aankomende vader staat op het punt om verlof op te nemen als de Engelse premier onverwachts sterft en hij teruggeroepen wordt om de presidentiële reis naar de begrafenis te coördineren. Maar zoveel wereldleiders bij elkaar op één plek, dat is vragen om moeilijkheden.

Hetzelfde op grotere schaal

Het is duidelijk dat het team van de eerste film goed heeft opgelet en aan zoveel mogelijk bestanddelen heeft vastgehouden voor het vervolg. Nagenoeg dezelfde cast doet weer mee en Trevor Morris’ soundtrack dringt het Amerikaans patriottisme al aan je op nog voordat de titel in beeld is. Daarbovenop krijgen precies de elementen die zo goed werkten in de eerste film meer nadruk in de tweede. Zo krijgt de chemie tussen Eckhart en Butler veel meer beeldtijd in een duidelijke poging richting een buddy film, en hoewel dat aardig lukt, blijft Eckharts president net iets te vaak een damsel in distress om van een gelijkwaardige relatie te spreken. Want ook het gegeven van Banning die in zijn eentje alles moet oplossen keert terug, en dat werkt net wat beter als anderen een tikkeltje incompetenter blijven. De vijand is ingekleurd met een klein achtergrondverhaaltje, maar het is vooral hun professionaliteit en coördinatie die ertoe leidt dat je ze bijna de overwinning gunt - totdat ze Banning goed boos maken natuurlijk.

Regie en cinematografie

Regisseur van Olympus Antoine Fuqua wilde niet meewerken aan dit vervolg, en werd na een klein stoelendansje vervangen door Babak Najafi. Een interessante keuze, aangezien deze vooral bekend is van een reeks korte, Zweedse films en de atmosferische speelfilm Sebbe, die het erg goed deed in het filmfestivalcircuit. Najafi blijkt echter een aangename verrassing, en weet met zijn interessante shotkeuzes zelfs van de voorspelbaarste sequenties een vermakelijke kijkervaring te maken. Het camerawerk is fenomenaal te noemen; de camera blijft zo dicht op Butler dat je niet dichterbij zou kunnen komen tenzij het in de eerste persoon geschoten zou zijn – tot het tenslotte ook echt in de eerste persoon geschoten wordt in een videogame-esque afranseling van terroristen in een donker gangenstelsel. Ook cinematograaf Ed Wild heeft zijn werk goed gedaan. Let vooral op de prachtige symmetrie van de eerste beelden van Londen, waarin de stad schittert in al haar ongeschondenheid. Dit uiteraard ter contrast, omdat het daarna des te meer voelbaar is wanneer de stad volledig aan gruzelementen wordt geschoten.

Dit vervolg doet alles wat het origineel doet, maar op grotere schaal. Een no-nonsense held die klappen uitdeelt, epische speeches, cynische oneliners: je krijgt wat je verwacht. Het is het equivalent van hetzelfde album opnieuw uitbrengen maar luider. Echt storend is dat niet, want London Has Fallen is duidelijk met ontzettend veel plezier gemaakt, en dat zal je er ook zeker aan beleven.

3 / 5