Nijenhuis past weer dezelfde truc toe

Recensie Rokjesdag

Door Joëlle Kelderman
om 10:23

Rokjesdag is de nieuwste romantische komedie van regisseur Johan Nijenhuis. Zijn debuutfilm was Costa! waarna onder meer Volle Maan en Bennie Stout volgden. Ook was hij als producent verantwoordelijk voor televisieseries als Voetbalvrouwen en ontwikkelde hij de jeugdserie SpangaS. Het scenario is geschreven door Eveline Hagenbeek, die hiermee haar speelfilmdebuut maakt. Nijenhuis is de laatste jaren vooral bekend van Toscaanse Bruiloft en Verliefd op Ibiza. En in Rokjesdag laat hij weer hetzelfde kunstje zien.

Rokjesdag

Op rokjesdag, die dag in de lente dat alle vrouwen weer hun blote benen laten zien door een rokje aan te trekken, gaan de vrijgezelle personages op zoek naar de ware. Succesvol advocate Marijke (Lieke van Lexmond) en haar beste vriendin Daniëlle (Birgit Schuurman) schrijven zich in voor Love Bites; een speciale kookworkshop voor singles. Deze kookworkshop wordt gerund door Alexandra (Carly Wijs) en Bor (Loek Peters). Hun doel is om zoveel mogelijk singles aan een net zo gelukkige relatie te helpen als zij zelf hebben. Maar ook hun huwelijk is niet zo perfect. Ook de knappe student Rens (Manuel Broekman) heeft zich aangemeld. Hij wil zoveel mogelijk dates scoren, iets wat de onhandige dierenverzorger Edwin (Martijn Fischer) nog nooit is gelukt. Iris (Toprak Yalçiner) is net verloofd maar bereidt om haar huwelijk op het spel te zetten voor één laatste flirt. Wanneer Marijke en Daniëlle tijdens de workshop ruzie krijgen om één man lijkt de avond te ontsporen. Maar er blijkt wel degelijk zoiets te bestaan als echte liefde, je moet er alleen voor openstaan.

Trucs

In Rokjesdag herhaalt Nijenhuis weer hetzelfde trucje als bij zijn vorige films. Een succesvolle truc, want zijn films zijn altijd goedbezocht. De film heeft, net als voorgangers Toscaanse Bruiloft en Verliefd op Ibiza, vijf verschillende verhaallijnen door elkaar lopen. Hiervan komen vier verhaallijnen op rokjesdag tot een hoogtepunt en één beleeft een dieptepunt van de relatie. Ook kiest Nijenhuis voor deze film weer vooral voor acteurs uit SpangaS en Goede tijden, slechte tijden. Zo heeft een aantal van de spelers in Rokjesdag al een grote rol in zijn eerdere films gespeeld, zoals Lieke van Lexmond en Manuel Broekman. Dit geeft de film een hoog soapgehalte.

Vriendschap boven alles

In Rokjesdag draait het niet om seks en feesten, maar om de liefde en vriendschap. En dat werkt. De film laat zien dat die twee net zo belangrijk zijn. Zo verkiest Stephanie (Stijn Fransen) haar hond boven haar vriend die afknapt op het huisdier. Het geeft de film net wat meer moralisme mee dan de voorgaande films van Nijenhuis. De personages blijven oppervlakkig, maar de koppels in de film hebben wel een overduidelijke klik met elkaar. De chemie spat af en toe van het scherm af. Rokjesdag is geen film met diepe lagen, maar is een prima film om de bioscoop mee uit te lopen met een goed gevoel.

3 / 5