Door Brooklyn wil je naar Ierland verhuizen

Recensie Brooklyn

Door Daan de Vries
om 08:43

Keuzes moeten maken tussen het oude vertrouwde of het spannende nieuwe. Een wellicht uitgemelkt thema in films en verhalen. Toch lukt het John Crowley (Boy A, Intermission) een film neer te zetten die het kijken erg waard is waarin je als kijker je even waant in het New York van de jaren 50 vol met meisjes met een mooi Iers accent.

Brooklyn

Een sprookje in New York

Brooklyn vertelt het verhaal van Ellis Lacey, gespeeld door Saoirse Ronan (Atonement, Hanna), in het na-oorlogse Ierland. Door de recessie is er weinig werk in het Ierse dorpje waar Ellis woont en Ellis’ zus heeft voor haar een baan geregeld in een warenhuis in New York. Wat volgt is een coming-of-age-verhaal van een meisje uit een klein dorpje uit Ierland in het drukke Brooklyn. Het is een meeslepend verhaal waar we Ellis zien veranderen van een onzeker meisje tot een volwassen vrouw die uiteindelijk moet kiezen of ze in New York blijft of toch teruggaat naar haar vertrouwde Ierland. Dit gaat uiteraard gepaard met een grote dosis heimwee, onzekerheid en gelukkig ook romantiek. De mannen die deze keuze nog extra moeilijk maken worden worden gespeeld door Emory Cohen (The Place Beyond the Pines) en Domhnall Gleeson (Ex Machina, The Revenant). Cohen is helaas niet erg overtuigend als de Italiaanse Tony Fiorell, maar Domnhall Gleeson is erg goed en speelt een vergelijkbare rol als in About Time, de charmante en onhandige sufferd, maar dan in een ander tijdperk en met zijn vertrouwde Ierse accent.

Het klassieke Hornby-sausje

De roman van Colm Toíbin waar de film op is gebaseerd, is tot script gemaakt door Nick Hornby (About a Boy, High Fidelity). Het resultaat is meteen merkbaar in de film. Het lukt Hornby en Crowley perfect om een dramatisch verhaal te vertellen zonder het zwaar te maken. Vooral de diners in het meisjeshuis van Mrs. Keogh waar Ellis verblijft, zorgen voor een sterk komisch element. Julie Walters (Harry Potter) zet een heel leuke Ierse variant neer van een nukkig personage à la Maggie Smith. Dit maakt de moeilijke start van Ellis in Brooklyn voor haar, maar ook voor de kijker, een stuk minder verdrietig en erg dragelijk. Cinematografisch zit Brooklyn ook erg goed in elkaar. Mooie shots waar ook veel oog is voor het klassieke New York. Ook de scènes die zich in Ierland afspelen doen het land alles behalve tekort.

Iers feestje

Brooklyn heeft drie Oscarnominaties gekregen waaronder beste film en beste aangepaste script. Dat de film die niet heeft gewonnen is mijns inziens terecht. Door de keuze het luchtig te houden, kiest de film geen duidelijke toon en dat gaat ten koste van de lading van het verhaal. Wat resteert is een zeer vermakelijke film waardoor je eigenlijk naar Ierland van de jaren 50 wil verhuizen omdat iedereen daar zo’n mooi accent heeft.

3.5 / 5