X-Meh

Recensie X-Men: Apocalypse

Door Erwin Mendes
om 09:34

Dit is alweer de derde film in de nieuwe reeks X-Men-films waarin de jonge cast uit de vorige delen terugkeert en vele andere personages worden geïntroduceerd. Het is jammer genoeg niet het beste deel uit de gehele serie.

X-Men: Apocalypse

Einde der tijden

Sinds het begin der tijden heerste de machtige mutant Apocalypse (Oscar Isaac) over de aarde. Duizenden jaren later ontwaakt hij na al die tijd begraven te zijn. Al snel ontdekt Apocalypse dat de mutanten in deze modernere tijd onderdrukt worden door de mens. Daarom rekruteert hij vier machtige mutanten (waaronder Michael Fassbender als Magneto) om een nieuwe wereldorde te creëren. Professor Charles Xavier (James McAvoy) probeert samen met Raven (Jennifer Lawrence) en een jong team X-Men de aarde en de mensheid te redden van een daadwerkelijke apocalyps.

Geen gevoel

In de voorgaande delen, X-Men: First Class en X-Men: Days of Future Past, leerden we al kennis maken met een aantal nieuwe gezichten in 20th Century Fox’ X-Men-universum. Met Fassbender, McAvoy en Lawrence als de grootste namen in de cast. Dankzij deze films hebben onder andere deze personages tijd gehad om een band te scheppen met het publiek. Het is daarom ook geen wonder dat de scènes met deze acteurs het beste overkomen. In de eerste helft van de film leren we ook een flink aantal nieuwe personages kennen. Maar door het volume en het script krijgt niet iedereen evenveel aandacht. Zo zien wij een jonge Jean Grey (Sophie Turner) en een even jonge Scott Sommers (Ty Sheridan) als studenten op Xaviers school voor mutanten. Deze acteurs krijgen genoeg om mee te werken, maar helaas geldt dat niet voor bijvoorbeeld Alexandra Shipp die Storm speelt. Dit gemis aan personageontwikkeling is door de hele film te merken en zorgt voor een disconnectie met het publiek.

Oscar

Daar houdt het helaas nog niet op met de problemen in X-Men: Apocalypse. Zo komt ook het acteerwerk van de geweldige Oscar Isaac niet over en zijn rol als de ultramachtige bad guy in dit verhaal is dan ook erg saai. Gelukkig zijn er nog de scènes met Quicksilver (Evan Peters), die net als in het vorige deel de show steelt, en ook de scènes van Fassbender als Magneto zijn nooit teleurstellend. Zo zitten er een aantal momenten in de film die erg entertainend zijn. Helaas maakt een handvol goede scènes nog geen goede film. De film duurt bijna twee en een half uur en wanneer tegen het einde de actie begint kan zelfs dit de film niet redden van de algehele middelmatigheid. Met erg veel onnodige uitlegscènes en nog meer CGI die geen impact lijkt te maken is dit zeker niet een van de beste X-Men-films in de afgelopen zestien jaar.

Met veel personages waar geen aandacht aan gegeven wordt en een derde akte die onorigineel en als een anticlimax aanvoelt heeft Fox Studios na het fantastische Deadpool een grote stap teruggedaan.

2.5 / 5