Oude popcorn

Recensie Independence Day: Resurgence

Door Erwin Mendes
om 12:25

Het is inmiddels twintig jaar geleden dat Will Smith en Jeff Goldblum de wereld redde met een laptop in Roland Emmerichs Independence Day. Nu de film eindelijk een vervolg krijgt is het nog maar de vraag of dit niet een beetje aan de late kant is.

Independence Day: Resurgence

Phone home

De wereld ziet er anno 2016 anders uit nadat de buitenaardse wezens onze planeet probeerden te veroveren. De technologie die de aliens destijds gebruikten is intussen aangepast voor aards gebruik zoals defensie en voertuigen. We volgen een flink aantal personages waarvan we David Levinson (Goldblum) en President Whitmore (Bill Pullman) nog herkennen uit het vorige deel. Al snel blijkt dat er een noodsignaal is uitgezonden naar een gigantisch moederschip van de aliens die nu wederom de aarde komen veroveren. Ondertussen krijgen onze helden hulp uit een onverwachte hoek.

Emmerich

Independence Day: Resurgence weet precies wat het moet doen en verontschuldigt zich daar helemaal niet voor wanneer we nog geen twintig minuten na het begin de eerste orgie van special effects al voor onze kiezen krijgen. Emmerich weet hoe hij dit soort films moet maken maar ondanks dat het er goed uit ziet heeft het minimaal impact. Hoewel Independence Day toentertijd ook geen hoogstaande cinema was, was het wel de eerste keer waarin we zulke destructie op grote schaal zagen. Het verrassingselement is weg en na twintig jaar blockbusters hebben we al heel wat meer indrukwekkender dingen gezien op het grote scherm.

Goldblum

Een nieuwe tijd roept voor nieuwe helden en dit maal zijn het er behoorlijk wat meer. Iedereen krijgt zijn moment in de film en er is zelfs tijd voor een typisch jaren 90 komieke noot. Onder de nieuwe personages zijn Liam Hemsworth, Jessie T. Usher en Maika Monroe die het grootste deel van de actiescènes in beslag nemen. Net als in het eerste deel springen we van personage naar personage. Allemaal hebben ze een andere taak om de aliens tegen te houden. Maar omdat het er dit keer zo veel zijn krijgt niemand echt de tijd om uit te blinken. Dit is vooral te merken met de nieuwe garde, maar gelukkig maakt Goldblum een hoop goed.

90s

Independence Day: Resurgence voelt echt aan als een Emmerich-film, compleet met flauwe grappen, veel te stoere oneliners, over de top actie en enorme gaten in het plot. En ondanks deze clichés die rechtstreeks uit 1996 komen is de film zeer vermakelijk. De film probeert zich niet anders voor te doen dan het is en daarmee verschilt Emmerich met bijvoorbeeld Michael Bay die wél probeert een serieuze film te maken. Alleen voelt het jammer genoeg aan als een band van hele oude rocksterren die hun oude hits spelen op Lowlands 2016.

Als je zin hebt in een ongegeneerde popcorn-film met explosies waarbij je je verstand op nul kan (moet) zetten, dan is er op dit moment geen betere keuze dan Independence Day: Resurgence. Verwacht alleen geen vernieuwing of verrassing die het origineel wel bracht.

3.5 / 5