Who you gonna call? Paul Feig!

Recensie Ghostbusters

Door Reyer Krikke
om 09:36

Er zijn weinig films die voordat ze überhaupt klaar waren al zoveel over zich heen kregen als de reboot van de film Ghostbusters uit 1984. Regisseur Paul Feig (Spy, The Heat) besloot om de oorspronkelijk vier mannelijke karakters te veranderen in vier vrouwelijke karakters. Hoe haalde hij het in zijn hoofd? Dit project had geen enkele kans van slagen. Maar hadden al deze criticasters gelijk?

Ghostbusters

Als na de eerste scènes het oude Ghostbusters-nummer van Ray Parker Jr uit de speakers schalt, zit je gelijk met enthousiasme in je bioscoopstoel. De welbekende franchise van de Ghostbusters uit de jaren 80 is weer nieuw leven ingeblazen. Het langverwachte derde deel in de reeks is uiteindelijk na jaren van uitstel/afstel een reboot geworden. Bill Murray, Dan Aykroyd, Harold Ramis en Ernie Hudson hebben plaatsgemaakt voor Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon en Leslie Jones. Dames die we, op McCarthy na, eigenlijk alleen van Saturday Night Live zouden kunnen kennen. En daar blijkt niks mis mee.

Het werkt

De vier dames vullen elkaar perfect aan, zijn gelijk aan elkaar en bovenal: het werkt! Ieder karakter krijgt haar eigen moment om ertussenuit te springen. Een prima keus dus van Paul Feig. En dit team wordt helemaal compleet met de aanvulling Kevin (Chris Hemsworth). De blonde adonis die men vooral zal kennen als de god Thor steelt de show als de oerdomme Kevin. Kevin is door de dames ingehuurd om onder andere de telefoon voor hen op te nemen, maar zelfs dit blijkt een hele opgave. Een genot om naar te kijken. Ook Murray, Aykroyd, Weaver en Hudson laten zich nog even in de film zien. Daarnaast zijn er ook veel subtielere (of juist niet) verwijzingen naar het origineel.

Altijd in New York

Zoals in veel films moet New York er dit keer weer aan geloven. Een stortvloed van paranormale wezens worden over de stad die nooit slaapt uitgestrooid. En dit levert met de huidige techniek uiteraard mooie beelden op. Alles ziet er gelikt uit en de details van alle geesten gaan ver. Leuk detail zijn de 3D-effecten die ‘buiten’ het scherm komen. Samen met de grote dosis humor in de film is dit ook wel een noodzaak, want de verhaallijn is toch wel erg dun. Daar heeft de focus duidelijk niet op gelegen.

Soundtrack

Theodore Shapiro (Spy, The Devil Wears Prada) kreeg de taak om bij al dit visueel geweld het juiste geluid af te leveren. En dat lukt hem prima. Een mooi spooky geluid afgewisseld met veel bombarie. Ook hij zorgt voor verwijzingen naar het origineel door onderdelen van de originele score te verwerken in de muziek. Verder horen we een nieuwe versie van de Ghostbusters-theme door Fall Out Boy en Missy Elliott. En deze versie past prima in het nieuwe jasje dat Ghostbusters heeft aangetrokken.

De nieuwe Ghostbusters zet de franchise weer op de kaart voor een hele nieuwe generatie. Ook de fans van het origineel kunnen met een gerust hart de bioscoop in. De reboot van Paul Feig is een succes. De vier dames werken prima als team op het doek en aangevuld met Hemsworth valt er meer dan genoeg te lachen. Alle paranormale wezens zien er fantastisch uit en er is genoeg rekening gehouden met de legacy van de franchise.

4 / 5