Mensbaksel in reuzenland

Recensie The BFG

Door Joris Regterschot
om 12:32

The BFG vertelt het wereldberoemde verhaal afkomstig uit Roald Dahls boek The Big Friendly Giant (BFG) over het weeskindje Sophie. De film is afkomstig van regisseur Steven Spielberg en de hoofdrol wordt gespeeld door Mark Rylance, welke The BFG vertolkt. Spielberg weet de film, net als The Adventures of Tintin, weer prachtig weer te geven en de kijker leuke personages voor te schotelen. Alleen houdt het daar dan ook wel op.

The BFG

Snozzcumber

In tegenstelling tot de andere weeskinderen is Sophie ’s nachts vaak nog wakker en sluipt ze door het weeshuis om te zorgen dat alles goed op slot zit zodat de boeman niet binnen kan komen. Op een nacht ziet Sophie door het raam van de slaapzaal een grote verschijning door de straten van Londen lopen en op een trompet-achtig instrument blazen. Deze verschijning ziet haar vervolgens ook en grijpt haar beet. Zo begint het avontuur van Sophie die meegenomen wordt naar ‘Giant Country’. Daar eenmaal aangekomen ziet Sophie dat de verschijning een reus is. Deze reus is, in tegenstelling tot de anderen, geen menseneter maar leeft alleen op snozzcumber, een soort met wormen gevulde komkommer. De andere reuzen in Giant Country hebben het echter wel op Sophie voorzien en nu is The BFG de enige die haar kan beschermen.

The Gizzardgulper

Het verhaal van The BFG is bij veel mensen bekend door het wereldberoemde boek van Roald Dahl, waarvan de Nederlandse titel ‘De Grote Vriendelijke Reus’ (GVR) is. Spielberg heeft ervoor gekozen dit verhaal in z’n geheel over te nemen zodat er weinig nieuwe zaken te zien zijn. Doordat The BFG een kinderboek is en het verhaal in de film hier niet veel van afwijkt is het ook een beetje een film geworden die zich vooral richt op de jonge kijkers. Spielberg blijft overal netjes binnen de lijntjes en de wat hardere stukken uit de film worden zo neergezet dat ze eerder grappig zijn dan eng. Hierdoor blijft het verhaaltechnisch allemaal een beetje saai en vooral nogal eentonig, wat erg jammer is.

The Bloodbottler

Wat Spielberg opnieuw wel erg goed doet, is de film oogverblindend maken. Vooral de wereld in Giant Country ziet er werkelijk prachtig uit met als hoogtepunt een scène waarin Sophie en The BFG op dromenjacht gaan. Ook The BFG zelf is prachtig geanimeerd. Dit personage wordt gespeeld door Mark Rylance (Bridge of Spies) wat ook daadwerkelijk te zien is. Het gezicht van Rylance komt duidelijk naar voren in The BFG maar daaromheen is alles geanimeerd waardoor het ongelooflijk realistisch lijkt.

Sophie

De grootste tegenvaller van de film is Ruby Barnhill (4 O’Clock Club), welke de rol van Sophie vertolkt. Tuurlijk is ze erg jong (12 jaar oud) en heeft ze weinig ervaring, maar haar rol is veel te overdreven en op sommige ogenblikken zelfs irritant. De manier waarop zij ongeveer iedere vijf minuten “BFG” roept wordt ronduit vervelend en als kijker kan je haar op een gegeven moment niet meer echt serieus nemen.

Ondanks het kinderlijke verhaal en de rol van Sophie is The BFG wel een prachtig uitziende film geworden waar vooral de jonge kijkers onder ons zeker van zullen genieten.

3 / 5
The BFG is nu te zien in 1 bioscoop.