Vervolg Zweedse arthousehit valt tegen

Recensie Heaven on Earth

Door Martijn Schenk
om 09:35

As It Is in Heaven was meer dan tien jaar geleden een enorm succes in de Zweedse bioscopen. De arthousefilm van Kay Pollak kreeg zelfs een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film. Nu, meer dan tien jaar later, is er een tegenvallend vervolg: Heaven on Earth.

Heaven on Earth

Negen maanden na de dood van dirigent Daniël Daréus zien we de bewoners van een prachtig Noord-Zweeds dorp terug. Zangeres Lena (Frida Hallgren) rouwt om haar overleden man en bevalt van hun zoon Jakob. Ze is uitgegroeid tot een lokale country-muzikant en trekt met haar optredens veel publiek. Ondertussen blijven de kerkbanken tijdens de kerkdiensten van pastoor Stig (Niklas Falk) leeg. En omdat zijn vrouw hem ook nog eens heeft verlaten, is de pastoor aan de drank geraakt. Als het hoofd van de kerkgemeenschap hierachter komt, dreigt Stig uit zijn functie te worden gezet. Om te zorgen dat de kerk vol zit tijdens het verjaardagsconcert, vraagt de pastoor Lena als koordirigent voor de uitvoering van Händels Halleluja. In haar nieuwe functie maakt ze vrienden en vijanden.

Voorspelbaar

Regisseur Kay Pollak schreef eerder boeken over ‘het geloven in jezelf’. Het lijkt erop alsof ze die boodschap in deze film heeft willen verwerken. Want Heaven on Earth is een klassiek verhaal van een groep ongetrainde mensen, in dit geval het dorpskoor, die het opneemt tegen de gevestigde orde: het dorpsbestuur. Ondanks dat er een aantal verrassende wendingen in zitten, kan niet worden voorkomen dat de film erg voorspelbaar is. Zo zie je van mijlenver aankomen dat Lena en haar tegenspeler Axel (Jakob Oftebro) uiteindelijk verliefd op elkaar worden.

Op weg naar de climax, brengt regisseur Pollak meerdere keren dezelfde emoties in beeld. Maar de film is zo vol met dit soort sterke en voortdurend veranderende emoties dat de emoties elkaar uiteindelijk opheffen. Als Lena in het begin van de film bevalt, wisselen huilbuien en gelach elkaar eindeloos af. Axel rouwt om zijn overleden vrouw en dochter, om een seconde later gezellig met Lena te zijn. En Stig ziet op het ene moment een kerkdienst niet meer zitten, om even later met een glimlach op zijn gezicht naar de repetitie te kijken. Afhankelijk van de emotie wordt dit alles begeleidt met bombastische, vrolijke of treurige muziek.

Karikatuur

Die achtbaan van emoties heeft ook zijn weerslag op het spel van de acteurs. Ze verworden te veel tot eenzijdige karikatuur. Zo is Bruno (Thomas Hanzon) een chagrijnige koordirigent, Tore (Andre Sjöberg) een zwakbegaafde die té graag mee wil doen met het koor en Stig kan meerdere keren niks meer uitbrengen door de drank. Lena’s spel beeldt de verschillende emoties prachtig uit, maar in plaats van een drama queen zou ze als sterk karakter waarschijnlijk nog beter tot haar recht komen.

De afwisselende en overdreven emoties en de voorspelbare verhaallijn maken de film langdradig. Wie As It Is in Heaven gezien heeft en hetzelfde verwacht van Heaven on Earth, zal teleurgesteld de bioscoop uit komen.

2 / 5