Simpel, elegant, en onorigineel

Recensie Equals

Door Maaike Tol
om 07:09

Regisseur Drake Doremus bedacht het verhaal voor Equals, een dystopische toekomstfilm die niet bijster origineel te noemen is. Maar dankzij de bewerking van Moon-schrijver Nathan Parker, een ijzersterke cast, en de esthetische aankleding is de film met haar nieuwe blik op dit thema toch de moeite waard.

Equals

Alweer een dystopie

Het verhaal van Equals leest als een Young Adult-roman cliché: na een fantasieloze algemene wereldoorlog heeft een alom aanwezige regering bedacht dat mensen beter emotieloos door het leven kunnen. Zij die deze zogenaamde ziekte ondanks alle maatregelen toch ervaren worden behandeld totdat hun gevoeligheid te ver ontwikkeld is, waarna ze worden uitgeschakeld. Degenen die openlijk bestempeld zijn met dit ‘Switched-On Syndrome’ hebben de sociale status van lepralijders. Wanneer Silas (Nicolas Hoult) ermee gediagnosticeerd wordt, doet hij dan ook zijn uiterste best om het te verbergen. Het valt hem echter wel op dat zijn collega Nia (Kristen Stewart) net als hij anders op hun omgeving reageert, en het duurt niet lang voor ze gelijkgestemden in elkaar herkennen.

Vormgeving

Zoals in Equilibrium (2002), leidt dit gegeven in Equals tot een landschap rijk aan volmaakte architectuur, geometrische vormen en een uniforme dresscode. Maar waar deze eerste bestond uit grauw beton en zwarte pakken, is Equals een oogverblindend licht spektakel met wit als toverwoord. Productie mag zich op de borst kloppen voor de vormgeving, en ook Doremus’ vaste cinematograaf John Guleserian heeft prachtig werk afgeleverd met de wijze waarop hij de Japanse en Singaporese locaties heeft ingelijst. De film onderscheidt zich door deze dystopische wereld zo blinkend helder neer te zetten, en ook door natuur en organische vormen een plaats te geven – de Henderson brug in Singapore lijkt wel gemaakt voor een sciencefiction-setting.

SOS

In de starre harten van de mensheid bestaat weinig interesse voor geweld. Een gruwelijke zelfmoordsprong buiten het raam van hun kantoor doet ze hoogstens onverschillig schouderophalen. Tussen al deze tamheid lijken de ingehouden gevoelens die Stewart en Hoult projecteren achter hun pokerface vandaan van het scherm te spatten. In plaats van het institutionele mechaniek, besluit Doremus zich te richten op wat er komt kijken bij een emotionele ontwaking. Hoe is het om te eten, te tekenen, te observeren als je nooit eerder met zo’n intensiteit gevoeld hebt? Hoe is het om voor het eerst iemand bewust aan te raken? Het hoofddoel van Silas en Nia is onbelemmerd bij elkaar kunnen zijn, hoe gevaarlijk het ook moge zijn als ze betrapt worden. Ze worden hierbij gesteund door een groepje mede SOS-ers die heimelijk bij elkaar komt om ervaringen uit te wisselen zoals Anonieme Alcoholisten. Ieder van hen, waaronder Guy Pearce als Jonas en Jacki Weaver als Bess, gaat op een andere manier met hun probleem om, maar iedereens veiligheid komt in gevaar als er een geneesmiddel op de markt wordt gebracht dat voorgoed met hun ziekte moet afrekenen.

Stewart en Hoult laten zien wat ze in hun mars hebben met hun extreem beheerste vertolking van eerste liefde, die onafwendbaar uit de bocht zal moeten vliegen. Visueel is de film ook erg aantrekkelijk en met oog voor detail gemaakt. Op de gevoeligere uitwerking na bouwt Equals echter op een onorigineel gegeven en het einde lijkt onkarakteristiek haastig in elkaar geflanst. Dit vlakt gelukkig de goede performances niet uit, waarmee de film een bescheiden plaatsje in het genre weet te veroveren.

3 / 5