Krachtig en meeslepend, maar soms te melodramatisch

Recensie Julieta

Door Andrea Huntjens
om 15:05

Julieta, een in zichzelf gekeerde en eenzame vrouw uit Madrid, staat op het punt naar Portugal te verhuizen met haar geliefde Lorenzo. Als ze iemand uit haar verleden op straat tegenkomt, besluit ze in Madrid te blijven wonen. Met deze ontmoeting in haar achterhoofd, begint ze aan een brief voor haar dochter Antía, die haar jaren geleden verlaten heeft.

Julieta

Een overtuigend verhaal

De reden voor Antía's vertrek is op dat moment voor zowel de kijker als Julieta nog onduidelijk. Door middel van flashbacks vertelt zij het levensverhaal van haar dochter – vanaf het moment dat zij verwekt werd tot aan haar verdwijning. De film probeert een antwoord te geven op vragen als ''wat beweegt je ertoe om iemand te verlaten van wie je houdt?'' en ''wat gebeurt er met je als degene om wie je het meest geeft niets meer met je te maken wil hebben?''

Oscarwinnend regisseur Pedro Almodóvar (Todo sobre mi madre, Mujeres al borde de un ataque de nervios) levert met Julieta een prachtige film af: het verhaal is interessant en onvoorspelbaar, het acteerwerk subliem. Met name Adriana Ugarte weet te overtuigen als de jonge Julieta. Zij toont op een knappe manier hoe Julieta enerzijds een sterke en onafhankelijke vrouw is, maar anderzijds ook langzaam aftakelt na ongelukkige gebeurtenissen in haar leven.

Ook het camerawerk houdt de kijker aan het beeld gekluisterd: de scènes worden vanuit originele hoeken op prachtige wijze in beeld gebracht. Hoewel de camera af en toe enigszins schokkerig te werk gaat, zorgt dit er ook voor dat de film alleen maar realistischer lijkt te zijn. Dit bijzondere camerawerk draagt bij aan een betere kijk op een overtuigend verhaal.

Clichés

Toch kan Julieta aan bepaalde clichés niet ontkomen, waardoor de film soms te melodramatisch aandoet. Zo is de opzwellende muziek bij sleutelmomenten in het verhaal af en toe zo overdadig dat het haast ironisch lijkt. Ook het moment dat Julieta droevig staart naar een lachende moeder met kinderen komt niet over: het voelt te dik aangezet.

Andere emotionele momenten in de film weten dan weer precies de juiste snaar te raken: de scène die de overgang van de jonge naar de oudere Julieta weergeeft, is knap in beeld gebracht en weet daarom te overtuigen. De sterke acteerprestaties van de twee Julieta's – Emma Suárez en Adriana Ugarte – hebben hier ook zeker een aandeel in. Zij laten zien hoe krachtig Julieta is, ondanks haar depressie.

Julieta biedt een emotionele kijk in de wereld van een depressieve moeder die verlangt naar de terugkomst van haar kind. Dit uit zich in een krachtig drama, maar slaat af en toe de plank mis door te melodramatisch te werk te gaan. Toch verveelt Julieta geen moment: het verhaal houdt je van begin tot einde bezig en het einde laat je snakken naar een vervolg.

3.5 / 5