Foodporn

Recensie Sausage Party

Door Erwin Mendes
om 08:56

Over het algemeen zijn de geanimeerde films die tegenwoordig uitkomen voor het hele gezin bedoeld. Het is daarom ook zo verfrissend om een keer een te zeggen: “Niet geschikt voor jonge kijkers!” Sausage Party is dan wel niet de allereerste animatiefilm voor volwassenen, maar dat maakt het er niet minder leuk op.

Sausage Party

Lekker

De hotdog Frank (Seth Rogen) woont samen met de rest van zijn voedselvrienden in de supermarkt. Ze zien de mensen die er de boodschappen doen als goden, hopend dat zij ooit zullen worden ‘uitgekozen’ om mee te gaan naar het paradijs dat op hen allen wacht. In het openingsnummer zingen Frank en zijn mede-hotdogs Barry (Michael Cera) en Carl (Jonah hill) het lied speciaal bedoeld voor deze goden. Uitgekozen worden is niet alleen belangrijk voor Frank, maar ook voor zijn vriendin Brenda (Kristen Wiig), een hotdog-broodje. De twee zijn voor elkaar gemaakt en willen niets liever dan eindelijk seks hebben. Maar op een dag wordt Honey Mustard (Danny Mcbride) nadat hij meegenomen was door een mens, weer teruggebracht naar de winkel. Hij vertelt de anderen dat de mensen geen goden zijn maar monsters die hen op willen eten. Frank en zijn vrienden gaan nu op avontuur op zoek naar de waarheid.

Voiceover

Naast Seth Rogen is de film rijk aan talent. Nick Kroll en de bagel Sammy Bagel Jr. (Edward Norton) in het bijzonder. Er zijn een aantal cameo’s van stemmen waarvan men later zal denken: “Was hij/zij dat?” Het is ook supergrappig om iedereen vanaf het allereerste moment te zien schelden, en naast het seksuele tintje wordt ook hier duidelijk gemaakt dat dit geen kinderfilm is. Maar de schunnige woorden hadden best iets minder gekund. Wanneer je namelijk het woordje ‘fuck’ te veel gebruikt, verliest het zijn kracht en impact.

Etnisch

Sausage Party houdt zich niet in en is ook niet bang om er een serieus thema in te gooien. Omdat de supermarkt vol staat met etnisch voedsel, worden er grappen gemaakt over verschillen rassen. De meeste grappen zijn hilarisch, racistisch en keihard. Iets wat in de wereld van comedy allemaal mag. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld South Park waarbij ook niemand veilig is van deze satire. Dit is ook waar de charme van deze film ligt: een satirische observatie van de echte wereld. Naast de schunnige grappen die worden gemaakt is de diverse cast niet bang om iedereen belachelijk te maken. De film is niet perfect, maar weet precies wat het is: een puberale orgie van seks en woordgrappen met een snufje religie. Als je daarbij denkt dat de animatoren aan onder andere Thomas the Tank Engine hebben gewerkt en de film geregisseerd werd door Conrad Vernon (Shrek) is de invloed van de humor van Seth Rogan en Evan Goldberg in deze film extra merkbaar.

Sausage Party is een hilarische film die zich niet verontschuldigt. Gooi daarbij een cast die comedy begrijpt en het buffet aan wansmaak is klaar voor het smullen.

4 / 5