Haperende horrorshow

Recensie Don't Breathe

Door Lucas Versantvoort
om 07:16

Een groep jongeren versus een moordenaar: waar hebben we dat eerder gezien? Don't Breathe - inmiddels 'de must-see horrorfilm in Amerika' - combineert dit o zo bekende horrorprincipe met een intrigerend thema dat voor enkele sterke scènes zorgt. De bron van creativiteit raakt echter snel uitgeput, om nog maar te zwijgen over het slecht uitgewerkte drama.

Don't Breathe

De blinde man

Onze antihelden, Rocky (Jane Levy), Alex (Dylan Minnette) en macho-man Money (Daniel Zovatto) beroven huizen in Detroit, om zo hun brood te verdienen. Ze dromen ervan om naar het zonnige Californië te vertrekken. Met name Rocky wil snel weg, zodat ze haar zusje van het armzalige huis van haar moeder kan verlossen. Money heeft een plan waarmee hij zijn naam eer aan doet. Hij wil een oude oorlogsveteraan beroven die na de aanrijding - en dood - van zijn dochter honderdduizenden dollars kreeg als schadevergoeding. De oude veteraan blijkt zelfs blind te zijn, maar hij is - zoals Rocky en de rest snel merken - slimmer en taaier dan hij lijkt.

Ingehouden

De eerste 45 minuten maken ongetwijfeld de meeste indruk. Regisseur Fede Alvarez (bekend van de Evil Dead-reboot uit 2013) bouwt zijn verhaal rustig op en is spaarzaam wat betreft de schrikeffecten. Zelfs wanneer we het huis van de blinde man zijn binnengetreden, heeft Don't Breathe vaak meer weg van een thriller dan een goedkope horrorfilm. Ook knap zijn enkele schrikmomenten die eindelijk eens niet gepaard gaan met onnatuurlijk harde geluiden (stingers). Regisseur Alvarez weet ook hoe hij op woordloze wijze een verhaal kan vertellen. De camera glijdt vaak langs details in het decor die ons een beeld geven van het leven van de blinde man. Het atmosferische camerawerk van cinematograaf Pedro Luque is dan ook een van de hoogtepunten.

Het andere hoogtepunt is het imposante acteerwerk van Stephen Lang als de blinde man. De drie jonge acteurs spelen niet onverdienstelijk, maar in een horrorfilm is de slechterik eigenlijk meestal de 'hoofdrolspeler' en Lang vervult zijn rol met verve. Veel heeft zijn blinde man niet te zeggen, maar soms is lichaamstaal genoeg...

Mislukte morality play

De tweede helft van Don't Breathe stelt helaas teleur. Hoewel het filmthema talloze kansen biedt voor creatieve horror, vervalt Alvarez steeds vaker in afgezaagde schrikmomenten. Dit is voor de gemiddelde horrorfilm geen probleem, maar Don't Breathe wil heel graag een morality play zijn, een serieuze studie van goed en kwaad en alles daartussenin. De film stikt dan ook van de religieuze symboliek, maar met zijn groeiende afhankelijkheid van doorsnee schrikeffecten, saaie personages, gebrekkige karakterontwikkeling en een overbodige naargeestige plottwist dwarsboomt Alvarez de 'literaire ambities' van zijn eigen film. Hij is simpelweg niet in staat zijn serieus bedoelde drama te combineren met zijn horrorstijl, maar omdat hij dit wel blijft proberen, wordt de film af en toe onbedoeld lachwekkend.

Alvarez en co hadden beter het pretentieuze drama achterwege kunnen laten en alle remmen los kunnen gooien wat betreft horror. Zoals het er nu voor staat, is Don't Breathe een gemiste kans, een technisch knappe film die probeert te scoren qua drama en horror, maar uiteindelijk op beide fronten toch tegenvalt.

2.5 / 5