Snowden volgens Stone

Recensie Snowden

Door Lucas Versantvoort
om 09:40

Klokkenluider Edward Snowden: held of landverrader? Deze vraag is nog altijd even relevant, zeker omdat steeds meer privé-informatie online terechtkomt onder het mom van efficiëntie. Minder relevant is Oliver Stone's film over het leven van Snowden, een doorsneefilm die simpelweg te laat is gemaakt om een echte indruk achter te laten en iets bij te dragen aan deze complexe thematiek.

Snowden

Big Brother

Stone's film beslaat de tien jaar voordat Snowden (Joseph Gordon-Levitt) ervandoor ging met gevoelige informatie van de NSA. Stone begint met Snowdens geheime ontmoeting in een hotel in Hong Kong in 2013 met regisseur Laura Poitras (Melissa Leo) en enkele journalisten. De hotelkamerscènes zijn het centrale punt waar het hele verhaal als flashback omheen is gebouwd. Stone blikt eerst terug op Snowdens militaire training, hoe hij daar zijn benen brak en dus iets anders moest bedenken voor zijn verdere loopbaan. Deze periode heeft in de film weinig functie en moet Snowden voornamelijk neerzetten als een 'ware' Amerikaan die na 9/11 zijn land wilde dienen. Hij belandt daarna bij de CIA en vervolgens de NSA. Stone besteedt veel aandacht aan Snowdens moeizame relatie met vriendin Lindsay Mills, zijn stress, epilepsie en zijn groeiende besef dat de NSA steeds vaker de privacywetgeving schendt in zijn strijd tegen terrorisme.

Eenzijdig

Voor de mensen die enigszins bekend zijn met Stone's oeuvre zal het geen verrassing zijn dat de regisseur Snowden als een held neerzet. Dat is Stone's goed recht, maar het maakt de film wel erg eenzijdig wat betreft de implicaties van Snowdens daden. Stone probeert met Snowdens werkgever en mentor O'Brian (Rhys Ifans) de andere kant van het debat te tonen, maar dit personage lijkt eerder een Orwelliaanse Bond-schurk. Het litteken op zijn mond krikt de geloofwaardigheid natuurlijk ook niet op...

Snowden zelf zei dat hij al die geheime informatie openbaarde niet om in de schijnwerpers te staan, maar om een publiek debat te creëren: "I'm not the story here." Stone daarentegen wil laten zien hoe Snowden langzaam maar zeker het grote keerpunt in zijn leven bereikte...door hem ironisch genoeg vooral als privé-persoon in de schijnwerpers te zetten, met minder aandacht voor de maatschappelijke implicaties zoals in Citizenfour, de documentaire over Snowden. Snowden als personage komt ook nooit echt tot leven. Gordon-Levitt speelt niet onverdienstelijk ondanks zijn iets te zware accent, maar sympathie roept deze Snowden gek genoeg niet op, terwijl Citizenfour dat wel doet.

Geen clou

De mening van Stone is uiteindelijk niet zozeer het probleem als wel zijn onvermogen om Snowdens verhaal met verve te vertellen. Zeg wat je wilt over Stone's JFK, maar dat was tenminste een meeslepende thriller die met stijl zijn web van samenzweringen spon. Snowden daarentegen verrast niet, is gortdroog verteld en heeft geen spanningsboog. De film heeft natuurlijk ook geen 'punchline', omdat privacyschending en Snowdens 'verraad' algemeen bekend zijn. Je moet wel van heel goede huize komen wil je een thriller zonder echte clou spannend houden. De klassieker All the President's Men is een van de uitzonderingen, Snowden helaas niet. Geen slechte film, maar Stone draagt weinig bij aan dit nog altijd relevante onderwerp.

2.5 / 5