Morele dilemma's bij strijklicht

Recensie The Light Between Oceans

Door Jeroen van Bree
om 09:47

De bestseller is nauwgezet verfilmd, maar een overdaad aan filmclichés doet The Light Between Oceans bijna de das om. Gelukkig verliezen de morele dilemma’s uit het verhaal hun kracht niet.

Aan het verfilmen van The Light Between Oceans kun je niet heel veel verkeerd doen. Het boek van M.L. Stedman presenteert een paar krachtige morele dilemma’s aan de hand van een beperkt aantal, mooi uitgesneden personages tegen een spectaculaire achtergrond: een eenzame vuurtoren op een rotsachtig eiland, ergens tussen de Indische Oceaan en de Zuidpoolzee. Het plot van het boek heeft een mooie structuur en de vertelling wordt prachtig gedoseerd: het verhaal zakt nergens in en de kans is groot dat je op enig moment een traan voelt opwellen.

Ambachtelijk, maar vlak

De bewerking die regisseur Derek Cianfrance ervan maakte is in de eerste plaats ambachtelijk te noemen. Hij heeft een uitstekende cast en prachtige locaties tot zijn beschikking. We zien hoe de door de oorlog getekende Tom (Michael Fassbender) de eenzaamheid opzoekt als vuurtorenwachter, maar bij een bezoek aan het vasteland toch onverwacht valt voor de levenslustige Isabel (Alicia Vikander), die met hem trouwt en bij hem intrekt. Als op een dag een bootje aanspoelt op hun eiland met daarin het levenloze lichaam van een man en een krijsend jong meisje, staan ze voor een moeilijke keuze.

Die keuze, die het hart vormt van dit drama, blijft even krachtig in de film als ze in het boek is. Het is ook het moment dat de film even tot rust komt. Dat is hard nodig, want tot die tijd jaagt Cianfrance de hele dramatische boog van het stel (ontmoeting, verliefd worden, trouwen, proberen kinderen te krijgen) er in een moordend tempo doorheen. Hij lijkt vastbesloten geen enkel element van het boek over te slaan, maar het resultaat is dat we door die opeenvolging van losse, korte scènes niet de tijd krijgen om deze personages echt te leren kennen. Op het moment dat Tom en Isabel het baby’tje in de boot vinden zijn wij nog niet zo ver dat we echt iets om hen geven. Wat ook niet helpt is dat de chemie tussen Vikander en Fassbender ver te zoeken is. Het acteerwerk is uiteraard technisch dik in orde bij deze twee, maar het blijft vlak. Het raakt ons niet.

Universele thema’s

Wat ons wel raakt is het plot, dat zijn werk in de film vrijwel net zo krachtig doet als in het boek. De thema’s van ouderschap, liefde en eenzaamheid zijn zo universeel en zo mooi uitgewerkt dat het moeilijk is er niet door geraakt te worden. En dat redt hier de film. Want met minder krachtig basismateriaal was Cianfrance niet weggekomen met de manier waarop hij dit verhaal ensceneert. Hij leunt op een overdaad aan filmclichés, van strijklicht en vioolmuziek tot brieflezende voice-overs en flashback-compilaties. Er is niets oorspronkelijks te ontdekken aan Cianfrances regie, die hier niet de potentie waarmaakt die hij liet zien in Blue Valentine en The Place Beyond the Pines.

Maar zoals gezegd, het verhaal blijft krachtig genoeg, hoe weinig origineel het ook in beeld is gebracht. Als Cianfrance de film af en toe even tot rust laat komen en een scène wat langer laat duren, voelen we hoe veel impact The Light Between Oceans had kunnen hebben in de handen van een zelfverzekerdere regisseur.

3 / 5