A furry feelgood film

Recensie A Street Cat Named Bob

Door Reyer Krikke
om 10:44

Nadat het boek over het bijzondere waargebeurde verhaal van James Bowen en zijn rode kater Bob een internationale bestseller was geworden was het wachten op een verfilming van het verhaal. En die film is er nu. Maar kan de film net zoveel harten verwarmen als het boek heeft gedaan?

A Street Cat Named Bob

Als de aan heroïne verslaafde James een tweede kans krijgt om zijn leven om te verbeteren pakt hij dit met beide handen aan. Op een dag treft hij bij zijn woning een gewonde rode kater aan. Aangezien hij de eigenaar van het beestje niet kan vinden besluit hij de kater in huis te nemen en te verzorgen. Hij noemt de kater Bob en de twee kunnen het goed met elkaar vinden. Als Bob weer hersteld is zet James hem terug op straat, zodat hij terug naar zijn baasje kan. Bob wijkt echter niet meer van de zijde van James en volgt hem zelfs als hij de stad in gaat om zijn geld te verdienen als straatmuzikant. Langzamerhand worden de twee beroemdheden in Londen.

Castkeuze

Bij de keuze voor de cast is er in deze film gekozen voor wat minder bekende acteurs en actrices en dat komt de film ten goede. De gekozen acteurs en actrices zorgen ervoor dat het verhaal goed overkomt zonder te veel op de cast te focussen. James wordt gespeeld door Luke Treadaway en hij weet zijn personage geloofwaardig neer te zetten. In deze film weet hij de strijd van een verslaafde in het leven treffend weer te geven. Daarnaast heeft regisseur Roger Spottiswoode (Tomorrow Never Dies) het voor elkaar gekregen dat de echte Bob als een van de kat-acteurs meespeelt in deze film. En wie kan Bob de kat nou beter overbrengen dan Bob de kat?

Muziek

Muziek speelt een zeer belangrijke rol in A Street Cat Named Bob. Zanger Charlie Fink (bekend van de band Noah and the Whale) heeft samen met Treadaway een aantal nummers gemaakt die Treadaway in de film zingt. Om deze nummers heen heeft David Hirschfelder een soundtrack gemaakt die de sfeer van de film goed weergeeft. Veelal vrolijk, maar op de juiste momenten weer wat zwaarder. Door dit muzikale totaalplaatje heeft de film een geheel eigen geluid, wat goed bij het verhaal past.

Mens en dier

Maar bovenal draait het in A Street Cat Named Bob om de bijzondere band tussen mens en dier. De onvoorwaardelijke liefde die een dier kan geven. Ook al hebben de meeste mensen de hoop in je opgegeven, een dier zal je vooral beoordelen op de manier waarop je met hem of haar omgaat. De film heeft dan ook zeer herkenbare momenten voor katteneigenaren. Hoewel affiniteit met katten de film wel een stuk leuker maakt is hij uiteraard ook geschikt voor mensen die er minder met katten hebben.

Hoewel A Street Cat Named Bob qua verhaal toch een stuk zwaarder is dan de gemiddelde feelgoodfilm mogen we deze film toch echt zien als een aanrader voor deze feestdagen. Ook voor de niet kattenfan is de film erg leuk, zodat iedereen de bioscoop met een goed gevoel zal verlaten.

3.5 / 5
A Street Cat Named Bob is nu te zien in 1 bioscoop.