Wie wil je zijn?

Recensie After the Storm

Door Melle Bos
om 08:52

Hirokazu Koreeda brengt met After the Storm de problemen en complexiteiten van het familieleven op een subtiele manier naar de bioscoopzaal. Koreeda bracht ons al eerdere bejubelde familiedrama’s (Like Father, Like Son). Met dit nieuwe verhaal laat Koreeda ons zien dat hij inmiddels is uitgegroeid tot grootmacht van dit genre.

After the Storm

Ander leven

“Je kan niet altijd worden wie je wilt zijn.” Dit is de rode draad die door de film heen vloeit. Auteur Shinoda Ryôta (Hiroshi Abe) won in een ver verleden een literatuurprijs voor zijn roman. Sinds deze glorie is vergaan verbrast hij het geld dat hij verdient als privédetective aan gokken en kan hij nauwelijks zijn alimentatie betalen. Na het overlijden van zijn vader, windt zijn moeder (Kirin Kiki) er geen doekjes om en gooit gelijk alle spullen van de oude man weg. Hij heeft haar nooit het leven kunnen geven dat ze wilde, vertelt ze aan haar dochter terwijl ze elkaar constant in de weg lopen in het krappe huisje. Ryôta’s moeder Yoshiko, zus en ex vrouw Kyôko (Yôko Maki) pakken allemaal het leven weer op, terwijl Ryôta blijft steken in het verleden. Wanneer Ryôta, Kyôko en hun zoon Shingo op bezoek gaan bij oma Yoshiko worden ze gedwongen door een typhoon om daar te overnachten. Deze overnachting brengt ze dichter bij elkaar dan ze misschien eigenlijk hadden gewild.

Geniaal in subtiliteit

Regisseur Koreeda heeft al eerder gewerkt met Kiki en Abe (Still Walking), en ook nu is het acteerwerk fenomenaal. Zelden verscheen er een geloofwaardiger moeder-zoonduo op het witte doek. De subtiele onderonsjes tussen de moeder en haar zoon zijn eerlijk en vaak zeer geestig. Ryôta werd bestempeld als laatbloeier, maar dat bloeien laat nu wel heel lang op zich wachten volgens de moeder. Het blijkt een moeilijke opdracht voor Ryôta om zowel de rol als vader of zoon vulling te geven. Ook op de beeldvoering van Koreeda is niets aan te merken. De Japanse woonwijk waar het hele verhaal zich afspeelt leent zich hier uitstekend voor. Het is dan ook geen toeval dat de moeder van de regisseur in dezelfde buurt haar oude dag doorbracht als weduwe. Koreeda kent de buurt goed, het is dan ook niet onmogelijk dat de film hier en daar autobiografische elementen bevat.

Perfecte balans

After the Storm laat ons de groeipijnen van volwassen worden zien. Het gros van ons moet maar accepteren dat we nooit zullen worden wie we eigenlijk zouden willen zijn, maar daar hoeft niet iets mis mee te zijn. Het verhaal bevat een perfecte balans tussen humor en weemoed, die op zijn best naar voren komt in de schitterende slotscène.

4 / 5
After the Storm is nu te zien in 1 bioscoop.