Tale as old as times

Recensie Beauty and the Beast

Door Reyer Krikke
om 08:38

Na een aantal succesvolle en wat minder succesvolle live-actionverfilmingen van Disney-klassiekers heeft Disney de smaak te pakken gekregen. Inmiddels staan er al diverse titels in de planning. Maar de live-actionverfilming waar misschien wel het meest op werd gewacht is nu eindelijk in de bioscopen te zien. De grote vraag is of deze versie uit de schaduw van het succesvolle origineel weet te komen.

Beauty and the Beast

Het verhaal van Disneys Belle en het Beest uit 1991 is inmiddels bekend bij jong en oud. Voor de nieuwe live-actionversie moest dan ook alles uit de kast worden getrokken. De lijst met grote namen als Luke Evans, Kevin Kline, Ewan McGregor, Stanley Tucci, Ian McKellen en Emma Thompson voor de vele karakters laat duidelijk de intenties van Disney zien. Dit moet een groot succes worden. Emma Watson kreeg uiteindelijk de eer om de rol van Belle op zich te nemen.

Vertrouwd

Als de eerste klanken van Alan Menkens Prologue uit de speakers komen voelt het gelijk vertrouwd aan. Disney heeft het origineel op de grootste en belangrijkste punten in deze film een op een overgenomen. En dat is een goede zet geweest van regisseur Bill Condon (Mr. Holmes, Chicago). Fans van het origineel kunnen dan ook hun hart ophalen.

Looks

De beelden in de film zitten vol met prachtige kleuren en details. Als Belle even een Sound of Music-momentje heeft zien we ook de prachtige omgeving. Het kasteel van het Beest ziet er uitgebreider en gedetailleerder uit. Wat echter wel even flink wennen is ten opzichte van het origineel is het gezicht van het Beest. Niet iedereen zal hierover te spreken zijn. Daarnaast heeft het karakter Lumière duidelijk een andere look gekregen. Ook daarvoor geldt dat het de vraag is of dit een verbetering is.

Juiste keuzes

De acteurs die voor de vele rollen gekozen zijn passen perfect in het verhaal. LeFou (Josh Gad) en Gaston (Luke Evans) stelen daarbij zeker een groot deel van de spotlight. Dit komisch duo kan zonder moeite de strijd aan met hun evenbeelden uit het origineel. Hoewel Emma Watson misschien niet de meest voor de hand liggende keuze was stelt ze alles behalve teleur in haar rol als Belle. Ook Dan Stevens die nog niet echt bekend is bij het grote publiek zet een prima Beest neer. McGregor, Tucci, McKellen, Thompson en de andere meubels geven hun karakters vertrouwde stemmen en blijken ook nog redelijk te kunnen zingen.

Herkenbare soundtrack

Alan Menken mocht voor deze film zijn herkenbare soundtrack van het origineel nog wat uitgebreider maken. De klanken die velen herkennen hebben hier en daar een poetsbeurt gehad, maar wijken gelukkig zeer weinig af. Dit keer wordt de titelsong opgepakt door John Legend en Ariana Grande, maar tijdens de aftiteling komt toch ook Céline Dion weer voorbij met haar versie van How Does a Moment Last Forever.

Disney levert met de nieuwe live-actionversie van Beauty and the Beast een zeer geslaagde variant van het succesvolle sprookje af. De casting is goed, de beelden zijn prachtig, de muziek herkenbaar. Fans van vroeger en mensen die voor het eerst met de film in aanraking komen zullen (wederom) betoverd uit de bioscoopzaal naar buiten lopen en de bioscoopzalen zullen zeggen: “Be our guest!”

4.5 / 5
Beauty and the Beast is nu te zien in 24 bioscopen.