Met ons, tegen ons

Recensie Chez nous

Door Lucas Versantvoort
om 08:58

"De presidentiële verkiezingen kwamen eraan en het maken van deze film leek me een dringende zaak", aldus regisseur Lucas Belvaux wiens Chez nous een intrigerend kijkje biedt in de verleidelijke kracht van populisme en de gevolgen hiervan. Belvaux kon meteen al rekenen op kritiek van het populaire rechtse Le Front National, dus aan controverse geen gebrek.

Chez nous

Van wijkverpleegster tot kandidaat-burgemeester

Alleenstaande moeder van twee, Pauline (Émilie Dequenne) is wijkverpleegster in Noord-Frankrijk. Ze werkt hard en haar patiënten kunnen altijd van haar op aan. Dan wordt zij plots door een collega, dokter/politicus Berthier benaderd met de vraag of ze wil meedingen naar de positie van burgemeester. Zij twijfelt, maar gaat akkoord in de hoop dat ze met haar goede reputatie echte veranderingen kan doorvoeren. Wat ze niet weet is dat Berthier bij het rechtse RNP (eigenlijk Le Front National) hoort, een groep die Pauline vooral ziet als een poster girl en niet iemand met eigen ideeën. Terwijl Pauline wordt meegezogen in deze wereld, ontmoet ze oude vlam Stéphane. Maar ook hij is niet helemaal eerlijk. Overdag aimabele voetbalcoach, 's nachts op vluchtelingenjacht met zijn fascistische vriendjes.

Links en Rechts

Regisseur Belvaux vertelt dat hij er alles aan deed om de balans in zijn verhaal te bewaren, om een eerlijke schets van de huidige sfeer in Frankrijk weer te geven. Hij slaagt hier behoorlijk goed in, maar Chez nous blijft uiteindelijk toch vooral een waarschuwing tegen Le Pen. Niemand zal de bioscoop verlaten met een positief gevoel over Le Front National. Partijleidster Agnès (eigenlijk Marine Le Pen) wordt vooral neergezet als een ijskoningin. Ook kan Belvaux' verlangen naar balans geforceerd overkomen. We zien zowel islamitische straatschoffies als een keurig islamitisch gezin dat lijdt onder Paulines besluit om mee te werken met haar nieuwe rechtse vrienden. Sommige Fransen zijn voor de multiculturele samenleving, anderen weer niet. Allemaal heel nobel van Belvaux, maar hij reduceert hierdoor het drama tot het afvinken van elke checkbox, waardoor personages verworden tot flinterdunne typetjes in plaats van driedimensionale mensen. Dit is bijvoorbeeld merkbaar bij Nathalie, Paulines geestige vriendin die volledig achter haar staat, maar ook uit het niets de anti-islamitische online propaganda van haar tienerzoon de hemel in prijst.

Belvaux is op z'n best wanneer hij laat zien hoe Pauline zich langzaam aan de kant van de RNP begint te scharen. Dat zelfs een keurige apolitieke vrouw als zij zich zo makkelijk laat overtuigen dient als een waarschuwing voor de macht van populisme. Hoe zij uiteindelijk breekt met de partij voelt dan weer te abrupt, en dat geldt ook voor het onbevredigende einde. Chez nous vindt het wiel niet opnieuw uit wat politieke films betreft, maar blijft toch de moeite waard dankzij de geloofwaardigheid van Paulines geleidelijke verandering. En of Le Pen machtiger is dan het zwaard, dat zullen we de komende maanden wel zien.

3 / 5