Om stil van te worden

Recensie Sprakeloos

Door Michel van Dam
om 10:53

Eind 2009 verscheen het boek Sprakeloos van de Vlaamse auteur Tom Lanoye. Over zijn moeder die na een beroerte haar spraak verliest. Over haar strijd. Haar aftakeling. En over een zoon, de schrijver, die geen letter meer op papier krijgt. Een familiegeschiedenis van 350 bladzijden lang. Aan regisseuse Hilde van Mieghem de zware taak dat naar het witte doek te vertalen.

Sprakeloos

Met één klap geveld

Josée Verbeke (Viviane de Muynck) is een levenslustige en aanwezige vrouw. Echtgenote en moeder. Amateuractrice en slagersvrouw. Als ze getroffen wordt door een beroerte verandert haar leven van de een op andere dag. Met één klap is haar het zwijgen opgelegd. Wat rest is wat gebrabbel. Haar zoon, Jan Meerman (Staney Crets), is schrijver en worstelt met de deadline van zijn nieuwe boek en de zorg voor zijn moeder. We worden door middel van flashbacks heen en weer geslingerd tussen heden en verleden. Zo zien we zijn moeder als jong meisje en als jonge moeder. Een rol van Marie Vinck (dochter van Van Hieghem). Ook zien we het gezin waarin hij opgroeide. De onderliggende verhoudingen komen hierdoor bloot te liggen. Vooral de moeizame band tussen moeder en zoon wordt hier verduidelijkt. Uiteindelijk is het haar jongste zoon Jan die alles in het werk stelt om zijn moeder te behoeden voor een mensonterend bestaan.

Van actrice naar regisseur

De Vlaamse actrice en regisseuse Hilde Van Hieghem schreef samen met coscenarist Bert Scholiers het script voor de film. Zij moest de complexe roman met zijn vele verhaallijnen tot een geheel zien te smeden. Wat bleef is de essentie van het verhaal; de relatie tussen moeder en zoon. Daarnaast maken we kennis met de partner van Jan, Roel (Hans Kesting). De zorg voor de moeder van Jan zet de relatie tussen de twee behoorlijk op scherp.

Eerste persoon

Het boek is geschreven in de eerste persoon. In de film is die eerste persoon er niet. Geen voice-over, geen overdenkingen van de schrijver. We zien alleen zijn strubbelingen, zijn onmacht, zijn writer's block. Nu is een voice-over niet altijd een pluspunt voor een film, maar het had deze film wel wat meer duiding kunnen geven. Zeker met het taalgebruik van Lanoye. De onmacht van Jan komt nu soms wat gekunsteld over. De flashbacks worden vooral gebruikt om het leven van Josée en haar man (zijn vader) in beeld te brengen. Een enkele keer leiden de flashbacks af als ze in het verhaal letterlijk door het heden heen lopen.

Mooi acteerwerk

Viviane de Muynck is als moeder weergaloos. Haar interactie met haar zoon (Crets) is een grootse. Het universele thema: het zorgen en omgaan met de aftakeling van de ouder(s) wordt hier mooi en ontroerend in beeld gebracht. Een van de meest memorabele scènes is er een waarin de zoon eigenhandig de luier van zijn moeder vervangt. Teder en ontroerend tegelijk. Hier zijn Crets en de Muynck op hun best.

Sprakeloos

"Ze verloor eerst haar spraak, dan haar waardigheid, dan haar hartenklop". Met deze krachtige woorden begint het boek van Lanoye. Zo krachtig is de film niet maar desalniettemin een dappere poging om de bestseller recht aan te doen. Dat lukt niet altijd, maar er blijft gelukkig veel over om van te genieten en om de kijker te ontroeren.

3.5 / 5
Sprakeloos is nu te zien in 18 bioscopen.