Wonderful

Recensie Wonder Woman

Door Lucas Versantvoort
om 11:22

Ondanks enorm financieel succes van de eerdere films in de DC Extended Universe (zoals Batman v Superman) liet een echte hit lang op zich wachten. Aan Wonder Woman de taak dit recht te zetten. Hoge verwachtingen alom natuurlijk, verwachtingen die Wonder Woman waarmaakt.

Wonder Woman

Diana de amazone

Diana Prince (Gal Gadot), alias Wonder Woman, was niet altijd Wonder Woman. Als kind leefde ze op Themyscira, het paradijselijke eiland waar uitsluitend amazones, vrouwelijke krijgers, leven. Het verhaal gaat dat de amazones gecreëerd zijn door de goden om de mensheid te behoeden voor de oorlogsgod Ares. Die keerde zich tegen Zeus en verwondde hem. Zeus sloeg hem echter neer en schonk de amazones met zijn laatste krachten een zwaard, de 'Godkiller', dat Ares kan verslaan mocht hij ooit terugkeren. Hoewel koningin Hippolyte een andere toekomst voor haar dochter wil, ontwikkelt Diana zich tot de sterkste amazone op het eiland. En dan stort Britse spion en piloot Steve Trevor (Chris Pine) neer bij het eiland. Hij vertelt over de (Eerste) Wereldoorlog die gaande is en dat hij geheime informatie over een gevaarlijk nieuw soort mosterdgas snel naar het Britse hoofdkwartier moet brengen. Diana is ervan overtuigd dat Ares teruggekeerd is en trekt met Steve eropuit om de mensheid te redden, gewapend met de Godkiller, haar schild en karakteristieke lasso.

Karakterontwikkeling

De kern van Wonder Woman is Diana's emotionele ontwikkeling. Ze gelooft dat het doden van Ares ook het einde zal betekenen van de destructieve kant van de mens, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Haar naïeve beeld van de mens zal plaatsmaken voor de vraag of de mensheid eigenlijk wel een redder verdient. Dat de Mens niet zo'n vredelievend wezen is zal voor de gemiddelde kijker geen schokkend nieuws zijn, maar Diana's worsteling hiermee blijft geloofwaardig omdat haar pure wereldbeeld zo geschokt wordt. Het casten van Gal Gadot, voormalig lid van de Israel Defense Forces, is ook een meesterzet. Ze is altijd geloofwaardig en heeft een natuurlijk charisma, de perfecte combinatie van wonderschoon en powerhouse. Of zoals regisseur Patty Jenkins zelf zegt, “I, as a woman, want Wonder Woman to be hot as hell, fight badass, and look great at the same time.”

Kleurenpalet

Dat wil trouwens niet zeggen dat de film er slecht uitziet. Integendeel, het kleurenpalet is veel gevarieerder dan de recente DC-films. Van het zonovergoten Themyscira tot de grauwe Londense straten tot de loopgraven van het westerse front in België, Wonder Woman ziet er fantastisch uit. De vechtscènes zijn eveneens dynamisch en mooi gevarieerd, hoewel het gebruik van CGI en slowmotion af en toe stoort, helemaal tijdens het laatste duel tussen Diana en Ares. Het helpt ook niet dat Ares pas laat verschijnt en dus nooit echt een tastbare dreiging is.

Hart

Maar de nadruk op Diana's emotionele reis en haar relatie met Steve geeft de film uiteindelijk het warm kloppende hart dat zo ontbrak in de recente logge DC-films die meer ‘style over substance’ lieten zien. Wonder Woman is niet volledig ontdaan van de moderne genreclichés, maar haar hart zit op de juiste plaats.

4 / 5
Wonder Woman is nu te zien in 80 bioscopen.