Onder de huid

Recensie Una mujer fantástica

Door Jeroen van Bree
om 09:00

Marina probeert de klap te verwerken van de plotselinge dood van haar vriend Orlando. Tegelijkertijd moet ze omgaan met de negatieve reacties van zijn omgeving op hun relatie. Net als in Gloria staat een krachtige vrouw centraal in de nieuwe film van Sebastián Lelio.

Una mujer fantástica

Als recensent heb ik geworsteld met de vraag welke informatie ik met de lezer wil delen over Marina (Daniela Vega), de hoofdpersoon uit de nieuwe film van de Chileense regisseur Sebastián Lelio. En die worsteling is precies waar het Lelio om te doen is. Hoe belangrijk is het dat Marina vroeger Daniel heette? Met die onthulling verraad ik geen groot plotgeheim (dit is geen The Crying Game) maar voelt het wel alsof ik Marina’s perspectief verloochen. En het is haar blik op de wereld waarvan Lelio je in Una mujer fantástica indringend deelgenoot maakt. Door die blik zie je vooral achterdocht, onbegrip en zelfs haat.

Blik vol liefde

Dat was heel anders toen we Marina in het begin van de film zagen door de ogen van Orlando, de man met wie ze samenwoont. Hij bekijkt haar met een blik vol liefde als hij haar ziet zingen en geniet van haar reactie als hij haar trakteert voor haar verjaardag. Veel komen we in eerste instantie niet te weten over de twee. We zien dat hij een stuk ouder is en in Marina’s verschijning zien we iets wat we niet direct kunnen thuisbrengen, maar dat op zijn plek valt als ze gevraagd wordt om haar identiteitsbewijs. Dat gebeurt nadat ze Orlando tevergeefs midden in de nacht in allerijl naar het ziekenhuis heeft gereden.

Lelijkheid

Met Una mujer fantástica zet regisseur Lelio zijn serie voort van films met krachtige, niet-alledaagse vrouwelijke personages. En net als in Gloria (over een single vijftiger) zitten we de hoofdpersoon hier dicht op de huid. We volgen Marina terwijl ze zich een weg baant door de reacties van Orlando’s omgeving, na zijn overlijden. Nu hij er niet meer is om haar lief te hebben dringt de lelijkheid van de mensen met wie ze te maken krijgt (zijn zoon, zijn ex-vrouw) zich aan ons op. Ze noemen haar een gedrocht, maar wie is hier nu weerzinwekkend? De spiegels die Lelio prominent in beeld opvoert onderstrepen die vraag.

Almodovar

Una mujer fantástica lijkt visueel en qua ritme sterk op Gloria. Het verhaal speelt zich wederom af in de grote stad (Santiago) en sommige scènes lijken zo uit Lelio’s vorige film weggelopen: Marina in de auto met muziek op de radio, Marina op de dansvloer in een club. De film roept onwillekeurig ook Almodóvars werk op, mede door het prominent gebruik van kleur en de strijkers op de soundtrack. Maar Lelio is minder dan Almodovar op zoek naar een emotionele climax of een dramatische ontknoping. Het verhaal ontvouwt zich als een zoektocht in een rustig tempo, waar desondanks de spanning nooit uit wegvloeit.

Als je iets wilt aanmerken op deze filmmaker, dan is het dat hij vast lijkt te zitten in een bepaald stramien om zijn verhaal te vertellen. En dat terwijl zijn debuut (La sagrada familia uit 2005) zo’n organisch staaltje filmmaken was: grotendeels geïmproviseerd en in drie dagen opgenomen. Maar zolang Lelio films blijft afleveren van dit hoge niveau, kunnen we prima leven met zijn creatieve pas op de plaats.

4 / 5
Una mujer fantástica is nu te zien in 25 bioscopen.