Noord-Koreaanse visser verstrikt in net van wantrouwen

Recensie The Net

Door Daniel Singelenberg
om 10:07

De Zuid-Koreaanse regisseur Kim Ki-Duk (1960, Seoul) geniet al jaren een grote reputatie met indringende drama’s als Spring, Summer, Fall, Winter...and Spring (2003), Bin-jip (2004) en Pieta (2012). Met zijn nieuwste productie, The Net (2016) levert hij een film af van hetzelfde hoge niveau, die van begin tot eind de bioscoopbezoeker aan zijn stoel genageld zal houden, niet het minst ook door de ongekende acteurs prestatie van hoofdrolspeler Seung-bum Ryoo.

The Net

Motor vissersboot verstrikt

De vredig met vrouw en dochter levende, eenvoudige Noord-Koreaanse visser Nam Chul-woo krijgt op een dag te kampen met een door zijn net vastgelopen motor midden op de rivier die Noord- en Zuid-Korea van elkaar scheidt. Hulpeloos drijft hij in de richting van het Zuiden, waar hij al snel wordt opgemerkt door Zuid-Koreaanse grensbewakers. Hij wordt meteen opgepakt en weggevoerd, want hij zou wel eens een Noord-Koreaanse spion kunnen zijn. Daarmee begint zijn noodlot. Niets van wat hij verklaart wordt voetstoots gegeloofd, en de wijze waarop hij verhoord wordt neemt een steeds grimmiger karakter aan.

Sterke persoonlijkheid

Maar Nam Chul-woo blijkt over een sterke persoonlijkheid te beschikken. Hij laat zich niet klein krijgen en toont zich ongevoelig voor de verleidingen van het Zuiden. Het enige dat hij wil, is terugkeren naar zijn familie in het Noorden. Wat volgt is een ademloos kat-en-muisspel, hulpeloos uitgeleverd aan een sadistische en meedogenloze ondervrager, ongehoorde wreedheid en gekmakende Zuid-Koreaanse bureaucratie. Culminerend in een bizarre scène waarin hij opeens midden in een winkelcentrum van Seoul op straat wordt gezet. Maar hij houdt zijn ogen stijf dicht, om niet te bezwijken voor het kapitalisme.

Vlekkeloos gefilmd

Het camerawerk, van Kim Ki-Duk zelf, en de montage (Min-sun Park) zijn zoals in alle films van Kim Ki-Duk, volstrekt vlekkeloos en steeds dienstbaar aan een optimale ontwikkeling van de plot. Ook het geluid is daar volkomen ondergeschikt aan, zonder overbodige effecten of al te opdringerige muziek. Zodat werkelijk niets je afhoudt van de concentratie op het steeds meer wanhopig stemmende lot van die arme visser. En daarmee op de absurditeit van wat mensen allemaal weten te bedenken om elkaar aan te doen, uit idealisme, gehoorzaamheid of gewoon blinde machtswellust. Ten koste van de volstrekt onschuldige enkeling. Een thema dat als een rode draad door het gehele oeuvre van Kim Ki-Duk loopt.

Verlangen naar verlossing

Het knappe aan zijn films is ook vooral dat hij altijd zijn eigen scenario’s schrijft. En dat de consistente lijn daarin meestal ook is, de compromisloze keuze voor het buiten de samenleving geraakte individu, die vervolgens een harde en heroïsche strijd aangaat met een systeem dat hem afwijst. Om verlossing te vinden in de overwinning, niet in het minst ook op zichzelf. Dat maakt Kim Ki-Duk bij uitstek tot een auteur cineast.

Visie op Noord-Korea

Dat het in Noord-Korea op het gebied van de omgang met het weerloze individu nauwelijks beter gesteld is hoeft natuurlijk verder geen mens te verwonderen. Eenmaal teruggekeerd in het Noorden wordt Nam Chul-woo een speelbal van het propaganda apparaat, en vervolgens het slachtoffer van hetzelfde wrede wantrouwen dat hem in het Zuiden ten deel viel. Alleen net iets doeltreffender. Want de Romeinen zeiden het al: “Homo homini lupus”, oftewel: “De mens is de mens een wolf”.

4 / 5
The Net is nu te zien in 5 bioscopen.