Internationaal meesterwerk van Turkse regisseur

Recensie Winter Sleep

Bart Josten
om 08:46

Winter Sleep neemt je mee naar Centraal-Anatolië, een bijna surrealistische wereld. Wilde paarden, ondergesneeuwde paadjes en een magnifiek bergdorp. De plek pakt zo goed op beeld, dat je als kijker soms niet eens meer op de inhoud let. Toch is de vertelling ook zeer interessant. De Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan kiest ervoor om zijn verhaal op te bouwen rond filosofische kwesties en persoonlijke gedachtenspinsels. Het eindresultaat is een prachtig esthetische film met een afgetekend moraal.

Winter Sleep

De gepensioneerde acteur Aydin heeft niet alles uit zijn carrière gehaald. Samen met zijn veel jongere vrouw Nihal beheert hij nu een klein hotel in Centraal-Anatolië. De relatie tussen Aydin en Nihal is allang niet meer goed. Net als de relatie tussen Aydin en zijn zus Necla. 's Winters, bij het vallen van de sneeuw, is het hotel hun schuilplek. Letterlijk: want hier kunnen ze het leven van alledag ontvluchten. Figuurlijk omdat ze in de illusie verkeren dat ze alleen hier ontsnappen aan de demonen in het diepst van hun eigen geest. Tegelijkertijd is het een plek waar de drie tot onontkoombare conflicten komen.

Ceylans prijzenkast

Eind mei dit jaar won Winter Sleep terecht de Gouden Palm op het filmfestival in Cannes. Het ruim drie uur durende kunststuk wist zijn concurrentie een straatlengte voor te blijven. Dat was een enorme opsteker voor Ceylan. Hij was namelijk al vier keer genomineerd zonder de hoofdprijs ook maar één keer te winnen. Achtereenvolgens met de films Uzak, Iklimler, Three Monkeys en Once Upon a Time in Anatolia. Het succes is Ceylan dus zeker niet aan komen waaien.

Persoonlijke insteek

Ceylan maakt zijn films graag erg persoonlijk. Niet voor niets laat hij in de meeste films vooral familieleden en vrienden spelen. Ceylan heeft het 163 pagina's tellende filmscenario van Winter Sleep samen met zijn vrouw Ebru geschreven. Dat is geen uitzondering. Het echtpaar schrijft al samen sinds 2006. Vaak ontstaan er onder het schrijven de meest verhitte discussies. Deze werkwijze lijkt voelbaar in de film. Hoofdrolspeler Aydin wordt namelijk constant uitgedaagd door zijn zus Necla. De langste dialoog in de film is tussen deze twee personages. De aanleiding is altijd een verhaal dat Aydin schrijft.

Geweldige casting

Nog voordat Ceylan begon met het schrijven van zijn script had hij al zijn ideale hoofdpersonage in gedachte. Het is duidelijk te zien dat de film op de huid van Aydin geschreven is. Hij vertolkt de rol van gepensioneerde acteur perfect. Ook de andere acteurs zijn met grote zorgvuldigheid gekozen. Voor de casting van de kindacteur is Ceylan persoonlijk langs lokale scholen getrokken. Alle personages ogen natuurlijk. Dit is vrij uniek, aangezien de acteurs een zeer strak script moesten aanhouden. Er was weinig ruimte voor improvisatie.

Moraal

In Winter Sleep wordt er een duidelijke tegenstelling gemaakt tussen Aydin en zijn vrouw Nihal. Aydin is een zeer realistische, intelligente maar ook wat arrogante man. Nihal daarentegen is juist heel naïef. De film verbindt consequenties aan beide uitersten. De naïviteit en arrogantie worden namelijk keihard afgestraft. Ceylan weet met boeiende dialogen, een oogverblindende omgeving en een afgetekend moraal de kijker 196 minuten lang in zijn grip te houden.

5 / 5