Zwartepietendiscussie aanleiding voor romantische komedie

Recensie Pak van mijn hart

Jesper Hund
om 09:37

Regisseur Kees van Nieuwkerk heeft met zijn nieuwe film Pak van mijn hart goed gekeken naar het succes achter de film Alles is liefde uit 2007. Net als toen speelt ook nu Sinterklaas weer een belangrijke hoofdrol in de romantische feelgoodfilm en maakt Van Nieuwkerk een statement over de actuele discussie rondom het kinderfeest.

Pak van mijn hart

Het verhaal speelt zich af in de dagen voor het grote sinterklaasfeest. Julia, gespeeld door Chantal Janzen, is een marketingmanager in New York die voor een grote klus het drankje Santaman Cola moet gaan promoten in Nederland. De directeur van het bedrijf is niet zo gecharmeerd van het in zijn ogen racistische feest en vindt dat Sinterklaas plaats moet maken voor een jonge sexy Kerstman. De aantrekkelijke Julia komt terecht bij het een kledingverhuurbedrijf en sinterklaascentrale die wordt gerund door de broers Tom en Niek, die respectievelijk worden gespeeld door Benja Bruijning en Fedje van Huêt, en doet een aanbod voor een klus waar de heren geen nee op kunnen zeggen. Beide mannen zien wel wat in Julia en proberen haar hart te veroveren waardoor de broers in een ingewikkelde situatie terecht waarbij liefde, bedrog en familiekwesties een hoofdrol gaan spelen. Door deze situatie komt de feestmaand voor de familie op het spel te staan.

Ervaring ontbreekt

Een van de hoofdrollen is weggelegd voor Benja Bruijning, die twee jaar eerder al een grote rol had in de romantische komedie Alles is familie, wat een vervolg was op Alles is liefde. Hij speelt nu de arrogante vrouwenverslinder die eigenlijk graag carrière wil maken als acteur in Hollywood, en daarom in Nederland druk bezig is naam te maken. Bruijnings speelt op leuke en komische wijze de rol van Tom, alleen ontbreekt er nog een beetje ervaring. Samen met zijn broer Niek, gespeeld door Fedja van Huêt (De Dominee en Loft) zijn de scènes tussen de twee vermakelijk om te zien. Chantal Janzen speelt de rol van mooie dame in de film en doet dit zoals we dat van haar gewend zijn; solide en herkenbaar voor de kijker. Een echte girl next door.

Zwarte Piet

Regisseur Kees van Nieuwkerk, zoon van talkshowhost Matthijs van Nieuwkerk, zet met zijn tweede speelfilm een (voor Nederlandse begrippen) leuke film neer die wel heel veel weg heeft van de kaskraker Alles is liefde. Dat is ook gelijk het minpunt van de film. In deze tijd van het jaar is het natuurlijk niet vreemd dat de nadruk op de feestdagen ligt, maar met een bijna identieke invalshoek is Pak van mijn hart niet echt onderscheidend. De actuele discussie die in de film verwerkt zit is heeft wel een groot pluspunt en maakt het voor het grote publiek wat interessant om te kijken.

Van Nieuwkerk heeft ingezien waar het succes van de Nederlandse film te halen valt en heeft hier fantastisch op ingespeeld. Pak van mijn hart is een echte feelgoodfilm die het waarschijnlijk erg goed zal doen tijdens de aankomende feestdagen.

3 / 5