Recensie Avengers: Age of Ultron

Vervolg op The Avengers herenigt de bekende superhelden

Donja Ceelie
om 09:11

Avengers: Age of Ultron is het vervolg op de succesvolle The Avengers, waarin onder andere Captain America en Iron Man strijden voor een betere wereld. Ook nu zijn alle superhelden weer van de partij, en natuurlijk moet er weer een bedreiging bestreden worden. De film duurt maar liefst 140 minuten en staat dan ook garant voor veel actie en humor. De film bouwt voort op zijn voorloper, en de aandacht moet er goed bijgehouden worden, maar de manier waarop Marvel allerlei verhaallijnen uit vorige reeksen weet te combineren, is bewonderenswaardig.

Avengers: Age of Ultron

Technologische vijand

S.H.I.E.L.D., de veiligheidsdienst gerund door Nick Fury (Samuel L. Jackson, Django Unchained, Pulp Fiction), is vernietigd, en de Avengers hebben eigenlijk wel behoefte aan een kleine pauze. Tony Stark (Robert Downey Jr., Sherlock Holmes) krijgt daarom het idee om een programma te ontwikkelen dat de vrede kan bewaren, zodat de wereld een veiligere plek wordt. Hij besluit om Ultron te activeren, die over kunstmatige intelligentie beschikt. Helaas bleek dit geen goede zet, want Ultron ziet de mensheid als de grootste dreiging, en wil deze daarom uitroeien. Het is aan de Avengers, waaronder Captain America (Chris Evans, Captain America: The Winter Soldier) en The Hulk (Mark Ruffalo, Begin Again), om Ultron te stoppen voor hij de wereld en al zijn bewoners vernietigt. Naast Ultron krijgen de Avengers ook nog te maken met twee nieuwe vijanden, namelijk Pietro Maximoff (Aaron Taylor-Johnson, About a Boy) en Wando Maximoff (Elizabeth Olsen, Kill Your Darlings), die wraak willen nemen op Tony Stark.

Levensechte beelden

Avengers: Age of Ultron verschijnt in 3D en combineert daarmee een vooruitstrevende techniek met heftige actiescènes. Helaas voegen de effecten weinig toe; het schild van Captain America lijkt je soms bijna te kunnen raken, maar daar houdt het een beetje op. Wel bevat de film fantastische special effects. Het Marvel-universum lijkt er bijna een dat echt zou kunnen bestaan, omdat de superhelden behoorlijk realistisch worden weergegeven.

Volledige aandacht

De film borduurt voort op The Avengers, en wie deze film niet gezien heeft, zal verschillende plotelementen misschien niet helemaal kunnen plaatsen. Gelukkig is het verhaal ook goed te volgen zonder voorkennis, maar de aandacht moet er goed bijgehouden worden. De film beweegt in een rap tempo, en biedt zelden ruimte voor een adempauze. Dit zorgt er wel voor dat er geen momenten zijn waarop het verhaal stilvalt, en alle tijd benut wordt om de kijker met veel actie en leuke humor te vermaken.

Vermakelijke superheldenfilm

Hoewel de 3D-effecten weinig toevoegen aan de film en het verhaal, de special effects mogen er zeer zeker zijn. Avengers: Age of Ultron is voor sommigen misschien een lange zit, maar elke seconde wordt benut. Alle superhelden keren terug en slaan opnieuw de handen ineen om het kwaad te bestrijden. Voor 2018 en 2019 staan al weer twee nieuwe Avengers-films gepland, en die zullen waarschijnlijk net zo spectaculair worden.

3.5 / 5

Trailer Avengers: Age of Ultron