Recensie Jurassic World

Allesverslindende nostalgie regeert de nieuwe Jurassic-film

Amber Witsenburg
om 10:18

22 jaar na het epische drama van Jurassic Park is het park dat de makers voor ogen hadden eindelijk verwezenlijkt. Jurassic World is de attractie waar iedereen minstens één keer in z'n leven heen moet. Maar dit succesvolle themapark is geen Disneyland. Fouten worden herhaald en een nieuw gevaar ligt op de loer. Jurassic World is net zo spannend als het eerste deel van de serie, al is deze film niet zo baanbrekend.

Jurassic World

Ethische vraagstukken

Jurassic World, geregisseerd door nieuwkomer Colin Trevorrow (Safety Not Guaranteed), is het vierde deel in de Jurassic Park-reeks. De film heeft lang op zich laten wachten, want in 2001 waren er al plannen voor dit deel. De filmmakers hebben deze tijd echter goed gebruikt door een gigantische nieuwe dinosaurussoort te ontwikkelen: de Indominus rex. De genetische cocktail waaruit dit monster bestaat maakt hem extreem onvoorspelbaar en gevaarlijk. Dit roept dezelfde ethische vraag op die in Jurassic Park al aan bod kwam: hoe ver mag de wetenschap gaan? Een ander ethisch vraagstuk dient zich aan in de vorm van het personage Hoskins (Vincent D'Onofrio, The Judge), die velociraptors wil inzetten voor het leger als een biologisch alternatief voor drones. Dit alles geeft stof tot nadenken – althans, zodra je bekomen bent van alle spanning.

Chemie tussen personages

De film bevat dan ook volop spanning en actie. Hoewel de dinosaurussen hier voornamelijk verantwoordelijk voor zijn, evenals de soundtrack van Michael Giacchino (Up), dragen de uitstekende acteerprestaties van de acteurs hier zeker aan bij. We beleven het themapark vanuit het perspectief van de broers Gray (Ty Simpkins, Iron Man 3) en Zach (Nick Robinson, The Kings of Summer), die naar hun tante, Claire (Bryce Dallas Howard, The Help) zijn gestuurd terwijl hun ouders hun scheiding regelen. Hoewel dat laatste niet heel erg wordt uitgewerkt in de plot, geeft het de relatie tussen de broers een extra dimensie. Een andere interessante relatie is die tussen Claire en Owen (Chris Pratt, Guardians of the Galaxy). Als gespannen en ambitieuze zakenvrouw, en stoere velociraptor-trainer en militair zijn de twee ware tegenpolen. In de strijd tegen de Indominus rex zijn ze echter op elkaar aangewezen en groeien ze naar elkaar toe.

Net zo realistisch

Aangezien Jurassic Park zich onderscheidde door zijn doorbraken in CGI-technologie, kan een vergelijking met Jurassic World op dit gebied niet ontbreken. Helaas is het vrijwel onmogelijk om te zeggen dat het gebruik van CGI in 22 jaar erg verbeterd is, omdat de dinosaurussen er nog steeds even realistisch uitzien. Wel zijn er een paar scènes die visueel zo opmerkelijk zijn dat ze je nog tijden bijblijven. Ook heeft de film het effect dat je uren later nog steeds dinosaurussen ziet vanuit je ooghoeken, dus als je een zwak hart hebt: wees gewaarschuwd.

Nostalgische herhaling

Wat Jurassic World uiteindelijk het meeste de moeite waard maakt, is de nostalgie die eraan vast zit. Iedereen kan zich nog herinneren wanneer hij of zij Jurassic Park voor het eerst gezien heeft. Deze film heeft zijn stempel gezet op de complete filmgeschiedenis, en Jurassic World speelt daar goed op in. Met talloze verwijzingen naar het eerste deel en dezelfde constante spanning, is het een herbeleving van de eerste klassieker. Hierdoor is het zelf geen hoogstandje, maar dat maakt hem niet minder leuk om naar te kijken.

3.5 / 5

Trailer Jurassic World