Alan Rickman is de koning van de regie

Recensie A Little Chaos

Donja Ceelie
om 10:35

Alan Rickman, die bekend werd door zijn rol als Professor Snape in de Harry Potter-reeks, regisseerde in 1997 al The Winter Guest, die vrij goed ontvangen werd. Het duurde vervolgens zeventien jaar voordat hij zich weer aan een soortgelijk project waagde. Nu is daar dan The King’s Gardens, waarin Rickman zelf ook een rol speelt. Het resultaat is een visueel pareltje. Helaas wel met hier en daar wat gaten in de plot.

A Little Chaos

De tuin van de Zonnekoning

The King’s Gardens, die ook her en der verschijnt onder de naam A Little Chaos, speelt zich af in 1684 in het tijdperk van de Franse koning Lodewijk XIV. Deze koning (Alan Rickman) is gek op natuur en geeft daarom de tuinarchitect André Le Nôtre (Matthias Schoenaerts, Rust and Bone) de opdracht om de beroemde tuinen van Versailles aan te leggen. Vele hoveniers storten zich in het sollicitatieproces om deel van het project uit te kunnen maken. Het is Sabine De Barra (Kate Winslet; Titanic, Divergent) die uiteindelijk de regie krijgt over wat één van de kopstukken van de tuinen moet worden: een enorme fontein. Haar aanwezigheid wordt niet door iedereen geduld, maar toch baant ze zich een weg door de obstakels die ze tegenkomt. In de tussentijd groeien Sabine en André ook steeds meer naar elkaar toe.

Voortreffelijke regie

Ook al is dit slechts de tweede keer dat Alan Rickman de regie voor zijn rekening neemt,hij heeft de kneepjes van het vak zeker onder de knie. Het verleden van Sabine, dat voor de kijker lang onduidelijk blijft, wordt weergegeven door snelle shots die elkaar afwisselen, waardoor we telkens maar een klein deel te zien krijgen. Ook wordt er door close-ups aandacht gevestigd op details van het gezicht of op de constructie van de tuin. Rickman weet zijn acteurs op de juiste manier op beeld te krijgen, wat ervoor zorgt dat de film in zijn geheel goed in elkaar steekt.

Onbeantwoorde vragen

Ondanks de visuele hoogstandjes blijven sommige delen van de plot onbeantwoord. Zo is de partner van André, Madame Le Nôtre (Helen McCrory, Penny Dreadful), niet bepaald blij met de groeiende aantrekkingskracht tussen Sabine en André. Ze gaat dan ook tot grote lengtes om hun relatie te saboteren. De gevolgen van haar acties blijven onbekend, waardoor de kijker slechts kan gissen naar wat er is gebeurd. Ook blijven sommige karaktertrekken nogal vaag. Zo is Winslets Sabine een vrouw die veel bange gezichten trekt, waarvan de oorsprong nooit behandeld wordt.

Vermakelijk tijdverdrijf

The King’s Gardens is een vermakelijke film, mede door de subtiele acteerprestaties van Kate Winslet en Matthias Schoenaerts. Die laatste is een Belgische acteur die hard op weg is om de Amerikaanse en Engelse filmwereld te veroveren. In typische rollen als de grove man met een klein hartje, brengt hij een verfrissend tintje aan dit kostuumdrama. Hoewel de film hier en daar wat gaten bevat, A Little Chaos is niet zijn ondergang.

3.5 / 5