Recensie Mission: Impossible - Rogue Nation

Tradition Impossible

Erwin Mendes
om 10:16

Ethan Hunt is terug! In dit vijfde deel van de Mission Impossible-filmserie moet hij en zijn IMF-team het opnemen tegen een organisatie die alleen maar uit internationale oud-spionnen bestaat onder leiding van een bad guy waar Ethan het heel moeilijk mee gaat krijgen.

Mission: Impossible - Rogue Nation

Teamwork

Na het succes van Mission Impossible: Ghost Protocol komt nu het volgende deel met Tom Cruise in de hoofdrol. Ook in deze film zijn de teamleden van Ghost Protocol weer aanwezig en daardoor datgene wat het voorgaande deel zo goed maakte. Het team bestaat dit keer uit Ethan Hunt (Tom Cruise), de hacker Luther (Ving Rhames) die we kennen uit het origineel, de altijd komische Benji (Simon Pegg, Shaun of the Dead) en Agent Brandt (Jeremy Renner) uit het vorige deel. Het is fijn om te zien dat regisseur Christopher McQuarrie (Jack Reacher) heeft gezien hoe goed de groepsdynamiek werkte in Ghost Protocol en de bijrollen wat meer aandacht geeft dan in de eerste drie delen. Natuurlijk is het altijd fijn om te zien hoe de Amerikaanse James Bond 'ass kickt' in deze films, maar het aspect van teamwork komt steeds meer naar voren en dat is te merken aan de chemie tussen de acteurs.

What’s the Story, McQuarrie?

De IMF (Impossible Mission Force) heeft het niet makkelijk aan het begin van de film en staat op het punt om opgeheven te worden, en dat net als Ethan erachter komt dat de evil organisatie 'the Syndicate' daadwerkelijk bestaat. Hij besluit samen met zijn team niet te luisteren naar hun nieuwe CIA-baas Hunley (Alec Baldwin, 30 Rock) en ontmoet gaandeweg undercoveragent Ilsa (Rebecca Ferguson, Hercules). Zij probeert de leider van the Syndicate, Solomon Lane (Sean Harris, A Lonely Place to Die) ervan te overtuigen dat zij is overgelopen. Sean Harris komt weer uitstekend over als bad guy mede door zijn uiterlijk en creepy manier van spreken.

Cruise Control

Zoals we onderhand van Tom Cruise gewend zijn, doet hij het grootste gedeelte van de stunts zelf. Dit is niet alleen indrukwekkend maar houdt je ook in het verhaal. Daar waar regisseurs moeten kiezen voor snelle edits kon McQuarrie Cruise goed in beeld houden wanneer deze gevaarlijke stunts uithaalt zoals de openingsscène waarin Cruise langs de zijkant van een A400-vliegtuig hangt. De film zit vol met stunts waarvan andere acteurs zouden terugdeinzen en in combinatie met de humor is dit weer een vervolg van Mission Impossible die voelt als een rollercoaster. Dit mede dankzij de perfectionist Tom Cruise die absoluut wilt dat het publiek geniet van zijn films. Cruise heeft zelfs getraind met professionele free divers om zijn onderwaterscènes in de film zo geloofwaardig mogelijk te maken en zo lang mogelijk zijn adem in te kunnen houden.

Mission Impossible: Rogue Nation doet wat het moet doen. Er is goed gekeken naar het succes van Ghost Protocol en het geeft je meer van hetzelfde: stunts, humor, achtervolgingen en het gevoel dat je een vette spy-film gezien hebt.

4 / 5

Trailer Mission: Impossible - Rogue Nation