Recensie Spectre

Nostalgie in een witte smoking

Erwin Mendes
om 08:52

Neem de meest geliefde elementen van 53 jaar Bond-geschiedenis en stop ze in een Bond-film. Dit was waarschijnlijk de aanpak voor Spectre, de meest complete 007-ervaring tot nu toe. De film zit vol met nostalgische knipogen, sommige subtiel, andere niet zo.

Spectre

Thunder Balls Out

Het beroemde Bond-loopje gezien door de loop van een revolver is terug aan het begin van de film. Dit voorspelt gelijk de intentie van regisseur Sam Mendes die de titelscène opent met een geweldig minutenlang tracking shot van Mexico-Stad tijdens het Dag van de Doden festival. Na een spectaculaire openingsscène keert Bond terug naar Londen om zijn ongeoorloofde acties te verantwoorden tegenover M (Ralph Fiennes). 007 heeft een boodschap uit het verleden gekregen en stuit in zijn missie op de geheime organisatie Spectre. Na een kort bezoek aan Q (Ben Whishaw) ontmoet hij in Rome Lucia (Monica Belucci) die hem verder op het spoor brengt. Nadat hij erachter komt dat de überbadguy Frans Oberhauser (Christoph Waltz) het hoofd van Spectre is, volgt een twee en een half uur durend epos dat ons meeneemt naar supermooie locaties waaronder de sneeuwtoppen in Oostenrijk waar Bond Lea Seydoux’s personage Madeleine Swann ontmoet.

Hoy

De eerste twee bedrijven van de film zijn werkelijk geweldig. Spectaculaire actiescènes, achtervolgingen en een keihard gevecht met een klassiek stilzwijgende handlanger, Mr. Hinx (Dave Bautista). Maar waar het in Skyfall na de confrontatie met bad guy Silva qua climax toenam, zakt de snelheid van Spectre in het derde bedrijf erg af. Gelukkig mogen we Nederlands eigen cinematograaf Hoyte van Hoytema, die zelfs de meest gangbare scènes ontzettend mooi weet te schieten, bedanken voor het geweldige camerawerk in Spectre. In plaats van veel verschillende kleuren te gebruiken zoals voorganger Roger Deakings dat deed, werkt Hoytema juist veel met contrasten en schaduw. Iets wat perfect in samenwerking is met de mysterieuze vibe die Sam Mendes wilde overbrengen in deze film.

Oh, James

Hoewel Spectre een uitstekende Bond-film is heeft het jammer genoeg wel wat schoonheidsfoutjes. Het verder verdiepen in het verleden van James Bond (iets wat in Skyfall begonnen is) voelt een beetje kunstmatig aan. Dan zijn er nog de momenten waarin er geprobeerd wordt alle Bond-films met Craig aan elkaar te verbinden alsof dit altijd de bedoeling is geweest. Ook is er een nogal memorabele scène tegen het einde die ons moet laten geloven dat Bonds anatomie niet helemaal hetzelfde is als die van de gemiddelde mens. En dan is er nog de titelsong van Sam Smith die totaal ongepast, on-Bonds en zeikerig klinkt ondanks de mooie graphics die we aan het begin van de film te zien krijgen. Deze onvolmaaktheden zijn niet klein, maar ondertussen is de film veel te vermakelijk om het hierdoor te laten verpesten.

Spectre is uiteindelijk niet de beste Bond-film tot nu toe, maar is wel de eerste die alle elementen van een echte Bond-film in zich heeft. Hopelijk stopt Daniel Craig er nog niet mee en kunnen we zijn interpretatie van 007 zien terugkeren in een verhaal dat los staat van zijn voorgangers.

4 / 5

Trailer Spectre