Wie zijn billen brandt...

Recensie Burnt

Marco van Groningen
om 09:28

Chef-koks zijn de laatste jaren uitgegroeid tot ware sterren. Het zijn de kunstenaars van het fornuis. Dat is ook op het witte doek niet onopgemerkt gebleven. Vorig jaar was de feel good-film Chef van Jon Favreau verrassend leuk en op Netflix is sinds dit jaar de populaire documentaireserie Chef’s Table te zien. Regisseur John Wells schotelt de bioscoopbezoeker met Burnt echter een lauwwarm hoofdgerecht voor dat door het voorspelbare plot de zintuigen geen moment weet te prikkelen.

Burnt

In Burnt volgen wij de wederopstanding van voormalig 2-sterrenchef Adam Jones (Bradley Cooper). Nadat Adam Jones in Parijs zijn eigen glazen en die van zijn getalenteerde collega’s heeft ingegooid door niet van de drank, drugs en vrouwen af te blijven, probeert hij na jaren van boetedoening in Londen zijn naam te zuiveren en – alsof dat al niet moeilijk genoeg zal zijn – zijn derde Michelinster in de wacht te slepen. Het avontuur in Londen betekent een weerzien met een aantal oude bekenden die Adam Jones niet allemaal een warm hart toedragen.

Geen verrassingen

Het plot is op zich al weinig vernieuwend, maar dat heeft de filmmakers er niet van weerhouden om met grote regelmaat een open deur in te trappen. Van de narcistische, arrogante doch uiterst charmante ‘bad boy’ die met vallen en opstaan zijn leven betert tot het typische en voorspelbare Hollywood-einde: de film kent geen verrassende wendingen. Tot overmaat van ramp slaat Wells de culinaire plank flink mis door via het personage van Jones’ grootste concurrent Reece (gespeeld door Matthew Rhys; The Americans) de spot te drijven met de vooruitstrevende kooktechniek van de Spaanse top-chef Ferran Adrià (van het vermaarde restaurant El Bulli).

Vleesgeworden cliché

Bradley Cooper, die de laatste drie jaar voor zijn rollen in American Sniper, American Hustle en Silver Linings Playbook genomineerd werd voor een Oscar, heeft de ondankbare taak gekregen om enige diepgang aan te brengen in het vleesgeworden cliché dat Adam Jones heet. Dat lukt hem redelijk, maar op een nieuwe Oscarnominatie hoeft hij voor deze rol niet te rekenen. Ook de acteerprestaties van Daniel Brühl (Rush, Inglourious Bastards) en Sienna Miller (American Sniper) zijn redelijk vlak. Ondanks haar rol als leading lady weet Miller haar personage Helene niet meer dan een bijrol te geven. Ook Brühl voegt als de onderkoelde restaurantmanager Tony weinig smaak aan de film toe. Het is jammer dat het optreden van de talentvolle Alicia Vikander (Ex Machina, The Man from U.N.C.L.E.) beperkt bleef tot twee scènes.

Middelmaat

John Wells heeft met ER en The West Wing zijn strepen verdiend in de wereld van de tv-series, maar op het witte doek heeft hij met zijn films nog niet weten te imponeren. Begrijp me niet verkeerd, Burnt is geen slechte film die je voortijdig de zaal doet verlaten, maar het is ook geen goede film. Het is middelmaat die je alweer bent vergeten als je bord leeg is.

2.5 / 5