Zwarte band in cinema

Recensie The Hateful Eight

Erwin Mendes
om 11:48

Naast filmmaker is Quentin Tarantino een enorm groot fan van films. Dit is ook een van de redenen waarom zijn verhalen zich meestal afspelen in een klassiek genre. Dit is ook het geval met The Hateful Eight, de achtste film van Tarantino, die tot een van de meest klassieke Amerikaanse genres behoort: de western.

The Hateful Eight

Mysterie

De opzet van het verhaal is vrij simpel, we volgen de twee premiejagers Major Marquis Warren (Samuel L. Jackson) en John 'The Hangman' Ruth (Kurt Russell) die onderweg zijn naar een stadje in Wyoming en schuilen voor een sneeuwstorm in een herberg. Ruth vervoert zijn gevangene Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh) en aangekomen bij de herberg zijn zij niet de enige gasten. Het wordt al vrij snel duidelijk dat niet iedereen is wie ze zeggen dat ze zijn. Wat volgt is een mysterie waarbij de spanning langzaam maar zeker wordt opgevoerd.

Atmosfeer

Vanaf het openingsshot is het al duidelijk dat Tarantino je gaat verwennen met meesterlijke cinema. De film is geschoten op 70mm-film met de exact dezelfde lenzen die werden gebruikt in de klassieke film Ben-Hur uit 1959. Elk shot is zorgvuldig gekozen en ziet er belachelijk mooi uit. Er worden weinig films gemaakt anno 2015 die er tijdloos uitzien, maar dit is er een van. Dan hebben we nog de geweldige soundtrack van legendarische componist Ennio Morricone die onder vele andere bekend staat voor bijvoorbeeld zijn werk in A Fistful of Dollars en For a Few Dollars More. Tarantino gebruikt zelfs een track uit de door Morricone gecomponeerde soundtrack voor The Thing die John Carpenter nooit in de film had gebruikt. Dit alles dekt de tafel voor de rest van de film in de eerste paar minuten.

Daisy & co

Als je het over Tarantino hebt, kun je niet om zijn manier van dialoog schrijven heen. Ook dit keer is elk personage interessant en weet elk karakter je aandacht te grijpen. Het is daarom ook geen verrassing dat het acteerwerk van iedereen in de film uitmuntend is. Op de voorgrond staan Jackson en Russell, maar het is Leigh die merkbaar heel veel lol heeft in haar rol als de sadistische Daisy. Elk personage is interessant en alle acteurs zijn op hun best. Het is geen wonder waarom heel Hollywood graag met Tarantino wil werken. Zijn manier van regisseren brengt het beste in de acteurs naar boven.

Geen pauze

De film was oorspronkelijk niet gemaakt om drie uur lang achter elkaar te kijken. Tarantino wilde hier een roadshow van maken, een oud format dat al lang niet meer gebruikt wordt. Volgens dit principe is de film opgedeeld in hoofdstukken en zou er oorspronkelijk een pauze tussen zitten. Daarom horen we ook zijn stem als de verteller die na deze verloren pauze een aantal dingen uitlegt. Dit voelt wat vreemd aan als men niet van deze intentie afweet, maar het maakt de film niet minder goed.

Quentin Tarantino is een geweldige filmmaker. Ondanks dat hij dit keer zijn tijd neemt om de spanning op te voeren, is geen enkel moment saai. Dit is meesterlijk gedaan aangezien het grootste deel van de film zich afspeelt in een klein hutje. The Hateful Eight is een Tarantino-feest, en ook al ben je het niet eens met de muziek die er gedraaid wordt, je zal absoluut naar huis gaan met een voldaan gevoel.

5 / 5