Recensie Wreck-It Ralph

Disney bewijst zichzelf met Wreck-it Ralph

Lotte Mol
om 13:29

2012 leek het jaar van prequels en sequels van animatiefilms met onder andere Ice Age 4, Madagascar 3 en Happy Feet 2. Gelukkig is daar op de valreep van dit kalenderjaar Wreck-it Ralph (Rich Moore, 2012), die laat zien waar ze bij Disney goed in zijn: een prachtig geanimeerd, origineel verhaal met humor waar ook de oudere kijkers van zullen genieten.

Wreck-It Ralph

Ralph (John C. Reilly, We Need To Talk About Kevin) is de slechterik in het arcade-spel ‘Fix-it-Felix’ en al dertig jaar lang maakt hij een flatgebouw met zijn enorme handen kapot, waarna Felix (Jack McBrayer, Forgetting Sarah Marshall) met zijn gouden hamer alles weer in orde maakt. Ralph wordt er gek van altijd maar de slechterik te zijn en besluit te ‘gamejumpen’. Hij hoopt in een ander spel een gouden medaille te winnen waardoor de flatbewoners hem wel aardig vinden.

Irritant opdondertje

Via Grand Central Station - een stopcontact, de snoeren van de spellen zijn de metrolijnen - stapt hij over in andere spellen en zo start zijn avontuur. Ralph ontmoet andere buitenbeentjes zoals het irritante opdondertje (inclusief vervelend kinderlijk stemmetje) Vanellope von Schweetz (Sarah Silverman, School of Rock) maar ook de stoere sergeant Calhoun (Jane Lynch, Role Models) in het hoge resolutie spel Hero's Duty.

Goede stem

De stem van Ralph had door niemand beter ingesproken kunnen worden dan John C. Reilly. Hij weet precies de juiste intonatie te gebruiken en dat zorgt ervoor dat je Ralph binnen de eerste tien minuten van de film zal gaan waarderen. In de Nederlandse versie zal Frank Lammers de stem van Ralph op zich nemen. Het is altijd afwachten of een Nederlandse versie de grappen van het origineel goed weet over te brengen. Ook Georgina Verbaan en Sascha Visser nemen stemmen voor hun rekening.

Animatiegrappen

Het zijn niet alleen de woordgrapjes die van Wreck-it Ralph een succes maken. Ook visueel zijn er grappen in het verhaal aangebracht. Zo zijn de bewegingen van het jaren 80-spel Fix-it-Felix nog houterig door de weinige pixels en technische snufjes die spellen als Hero's Duty wel hebben. En net als in het echte leven zorgen mintjes in cola voor een explosief schuimend effect: in de film is dit een vulkaan in het spel Sugar Rush die door te veel mint kan uitbarsten.

Slimme muziekkeuze

Regisseur Rich Moore werkte eerder aan series als Futurama en The Simpsons. De kijker hoeft niet de humor te verwachten die je in deze series wel ziet; daarvoor is de humor van The Simpsons niet kindvriendelijk genoeg. Moore maakt van de computerspelfiguren  in de games echte mensen met gevoelens. Ook wordt er slim ingespeeld op de jonge generatie filmkijkers door liedjes van popsterren als Rihanna aan de film toe te voegen.

Explosie van drama

Het laatste kwartier van de film gaat het even mis bij de makers van deze Pixar-film. Een animatiefilm is geen animatiefilm zonder dat er tegen het einde aan nog iets vreselijk misgaat voor alles weer koek en ei is. Alle drama moet dan in een zo kort mogelijke tijd - anders is het niet leuk meer voor de kinderen - worden opgelost wat zorgt voor veel drama en explosies en een redding die net op het nippertje is. Dit is een jammerlijk terugkerend cliché, want een film als Wreck-it Ralph heeft het eigenlijk niet nodig. Maar zelfs deze kleine misstap is geen reden om de film niet te bezoeken. Een absolute aanrader - ook als je geen kinderen of kleine nichtjes en neefjes hebt - voor een koude winterdag deze kerst.

4 / 5
Wreck-It Ralph is nu te zien op Disney+.

Trailer Wreck-It Ralph