Tom Hardy schittert als gangstertweeling

Recensie Legend

om 12:41

In de film Legend neemt regisseur Brian Helgeland (Mystic River) ons mee naar het Londen van de jaren 60. De gebroeders Kray zijn bezig om een crimineel imperium op te bouwen in de Engelse hoofdstad. En dat lukt zo goed dat ze zelfs op de radar van de Amerikaanse maffia terechtkomen. Maar zoals bij elk imperium is de duur niet voor eeuwig en zijn de eerste scheuren langzamerhand zichtbaar.

Legend

Me and my brother, we're gonna rule London!

In Legend speelt Tom Hardy (The Dark Knight Rises) zowel de rol van Ronnie als Reggie Kray, misschien wel de twee meest beruchte criminelen uit de Britse geschiedenis. Het lijkt beide heren redelijk voor de wind te gaan bij het overnemen van de criminele wereld in Londen. Dan komt Reggie de jonge Frances (Emily Browning) tegen en wordt hij halsoverkop verliefd op haar. Dit is tevens de start van de problemen tussen de beide broers. Daarbij worden ze ook nog op de hielen gezeten door rechercheur Nipper Read (Christopher Eccleston).

Gespleten persoonlijkheid

Tom Hardy speelt met veel overtuiging de tweeling Kray. Hoewel het om een tweeling gaat zijn de verschillen vrij groot. Ronnie heeft psychopathische en agressieve trekjes en is daardoor erg onvoorspelbaar. Reggie daarentegen is juist een zeer charmante rustige man. Het heeft er wat van weg dat Tom Hardy het door hem gespeelde karakter Bane uit The Dark Knight Rises in twee persoonlijkheden heeft gestopt. Vooral Ronnie wordt door Hardy zeer sterk neergezet. Ook de andere acteurs zetten prima prestaties neer, maar blijven toch een beetje in de schaduw van Tom Hardy achter.

The roaring sixties

Bij een film die zich afspeelt in de jaren 60 hoort natuurlijk ook een bijpassende soundtrack. En die is voor de film Legend zeer goed samengesteld. Van Booker T. & The M.G.’s tot de Righteous Brothers. Daarnaast komt Duffy in de film voorbij als Timi Yuro. En voor de soundtrack heeft ze in die hoedanigheid de nummers 'Are You Sure?' en 'Make The World Go Away' opgenomen. Carter Burwell heeft naast deze nummers nog een aantal nummers voor de film gecomponeerd die heel goed bijdragen aan de sfeer die geschapen wordt.

East End

In Legend zien we mooie shots van Londen in de jaren 60 en dan met name East End, waar de heren vandaan komen. De vechtscène tussen de broers en rivaliserende bendeleden in een van de vele pubs is er een voor in de boeken. Het verhaal van de film legt de nadruk erg op de relatie tussen Reggie en Frances. Misschien net iets teveel, want er blijven na het kijken van de film toch nog wat vragen over met betrekking tot andere zaken die spelen.

Tom Hardy zet met Ronnie en Reggie Kray twee ijzersterke rollen neer. Waarbij hij voor de psychopaat Ronnie nog net even wat dieper moet gaan. En dat is een genot om naar te kijken. Legend is een zeer sterke Britse misdaadthriller die totaal niet verveelt. Mooie dialogen, stevige actie en een sterke soundtrack met als setting het Londen van de jaren 60.

4 / 5