Recensie 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Bayter

Erwin Mendes
om 09:48

Niemand gaat naar een Michael Bay-film met het gevoel een diepgaande film te zien die je bijblijft. Hij is immers verantwoordelijk voor een hele rits aan films die net zo slecht als ze populair zijn. Maar het moet gezegd worden dat hij in 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi zich behoorlijk heeft weten in te houden.

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Maar echt

13 Hours gaat over de aanval in 2012 van honderdvijftig islamitische militanten op het Amerikaanse State Department Special Mission Compound in Benghazi, Libië. Een kleine groep ingehuurde ex-militairen moesten tijdens deze aanvallen proberen stand te houden totdat er hulp kwam. De film begint met ex-Navy SEAL Jack Silva (John Krasinski) die net aankomt in Benghazi waar er twee Amerikaanse grondgebieden zijn: een geheime CIA-basis waar Jack en vijf andere huurlingen van ex-SEALS en Rangers zich bevinden en een gehuurd grondgebied waar Amerikaanse ambassadeur Chris Stevens (Matt Letscher) verblijft tijdens een diplomatische missie. Bay geeft duidelijk aan dat het land in chaos is, dat de goeien niet van de slechteriken te onderscheiden zijn en dat het vacuüm in leiderschap na de dood van Gaddafi heeft gezorgd voor een aantal terroristische facties.

Dramamine

De eerste 45 minuten probeert Bay zijn personages uit te diepen, voornamelijk de zes ex-militairen van de eenheid die de GRS heet, gespeeld door o.a Krasinski en James Badge Dale. Dit doet hij vooral met clichébeelden van deze mannen die Skypen met hun familie en onderlinge gesprekken over hun privéleven. In dit eerste gedeelte zitten de meeste irritante elementen van Bay. Werkelijk ieder shot is constant in beweging en duurt nooit langer dan drie seconden, waardoor zelfs een simpel gesprek tussen een aantal mensen ervoor zorgt dat je bijna moe wordt van het kijken. Dit gaat gepaard met heel veel schudden van de camera tijdens enkele actiescènes. Iets waar Bay halverwege de film mee ophoudt, waardoor de film ineens behoorlijk te kijken is. Sterker nog, hij weet zelfs spanning te creëren tijdens de opbouw naar de vuurgevechten en ook gedurende de aanvallen lijkt het ondanks alle vuurwerkexplosies al lang niet meer op een Michael Bay-film

‘Merica

Op het acteerwerk valt niets aan te merken (Krasinski en Badge Dale in het bijzonder) ook al worden de acteurs onderworpen aan een script dat net even te veel invloed van Bay heeft. Zo zitten er bijvoorbeeld een aantal grappig bedoelde dialogen in die erg ongemakkelijk aanvoelen. Tijdens een film zoals dit mag er best een keer iets grappigs gezegd worden als het maar organisch en subtiel gebeurt, en dat zijn woorden die niet in Bays woordenboekje staan. Wat er wel in staat met grote dikke letters is: patriottisch. Hoewel er maar twee shots te tellen zijn van een Amerikaanse vlag, is dit element toch weer sterk aanwezig.

De lat ligt heel erg laag voor Michael Bay, en 13 Hours is dan ook gemakkelijk zijn beste film tot op heden. Hij is eervol aan de mannen die dit overleefd hebben en als hij zo doorgaat zal hij ongetwijfeld ooit een keer een film maken waar niks op aan te merken valt.

3 / 5

Trailer 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi