Recensie Playing for Keeps

Onorigineel verhaal zonder duidelijk genre

Lotte Mol
om 21:24

Playing for Keeps (Gabriele Muccino, 2012) is een film die zich moeilijk in een genrehokje weet te plaatsen. Het is een slechte romcom door grappen die niet aankomen, maar ook drama door een man die vecht voor de liefde van zijn kind en ex-vrouw.

Playing for Keeps

George (Gerard Butler, P.S. I Love You) is een profvoetballer die zijn beste tijd heeft gehad. Een carrière als sportcommentator komt niet van de grond, zijn ex-vrouw Stacie (Jessica Biel, New Year's Eve) gaat hertrouwen, financieel gaat het allemaal maar net en de relatie met zijn zoon is ook toe aan verbetering. Hij besluit trainer te worden van het voetbalteam van zijn zoon Lewis om te werken aan hun band. Wanneer hij langzaamaan zijn leven weer op de rails heeft, krijgt hij een baan aangeboden aan de andere kant van het land.

Hitsig ronddartelen in lingerie

Een bijzondere rol in de film is weggelegd voor de voetbalmoeders die als een blok voor de charmante George vallen. De hitsige moeders worden vertolkt door Uma Thurman (Bel Ami), Catherina Zeta-Jones (Rock of Ages) en Judy Greer (The Descendants). Laatstgenoemde is al jaren 'the best friend' in romcoms en ook deze keer doet ze het prima. Maar het is nog steeds niet de rol van haar leven. Thurman en Zeta-Jones dartelen rond in lingerie en zetten hun meest verleidelijke stem op maar het mag niet baten; grappig worden de wanhopige acties om George in bed te krijgen nooit.

Vermoeiende strubbelingen

Voor elke verhaallijn lijkt in de film een apart genre te zijn, iets waar ook de acteurs moeite mee hebben. Het tonen van emoties gaat niet alle acteurs even gemakkelijk af. Het maakt de bijrollen redelijk vlak waardoor ook de chemie tussen de cast niet altijd overtuigend is (met uitzondering van de driehoeksrelatie George, ex-vrouw en zoon). Regisseur Gabriele Muccino maakte eerder drama's als The Pursuit of Happyness, wat misschien verklaart dat hij de grappen in deze romantische komedie moeilijk weet over te brengen.

Het getouwtrek aan George is op een gegeven moment niet meer serieus te nemen. Gerard Butler is inderdaad charmant maar het lijkt onwaarschijnlijk dat hij voor elke vrouw een lustobject is. De film ziet er goed uit en bevat mooie camerabeelden en warme kleuren. Ook met de cast is in principe niets mis. Maar het script en de vraag of Playing for Keeps een romantische komedie of liefdesdrama is, maakt dit alles te warrig. Jammer, want met de nadruk op een verhaallijn en zonder mislukte grappen had het wel een succes kunnen worden.

1.5 / 5

Trailer Playing for Keeps