Seks & drugs & rock-'n-roll

Recensie Belgica

Joris Regterschot
om 10:31

Belgica is de naam van een café dat gerund wordt door de broers Jo (Stef Aerts) en Frank (Tom Vermeir). Na een grootse verbouwing wordt het dé hotspot van het nachtleven, omgedoopt tot oord van verderf waar de rock-’n-roll van de bezwete muren springt. Belgica is intens, mooi en zeer indrukwekkend.

Belgica

Oord van verderf

De film vertelt het verhaal van de twee broers Frank en Jo die elkaar uit het oog zijn verloren. Jo runt café Belgica (geïnspireerd op café Charlatan in Gent) en omdat Frank weer een beetje rock-’n-roll in z’n leven wil, biedt hij Jo aan te komen helpen in het café. Dit blijkt een gouden zet, want binnen de kortste keren wordt het de meest succesvolle kroeg van de stad. Toch is dit nachtleven voor beide broers zeer verslavend en blijkt al snel dat het misschien toch niet zo goed gaat. Hierdoor stapelen zich gebeurtenissen op die zowel emotioneel als zakelijk de relatie tussen beide broers nou niet bepaald verbeteren.

Hoog niveau

Voor regisseur Felix van Groeningen is dit alweer de vijfde film onder zijn naam. Na films als De helaasheid der dingen en The Broken Circle Breakdown heeft hij ook met Belgica weer een pareltje in handen. De film doet namelijk bijna alles goed. Het camerawerk is bij vlagen uitstekend, dit zien we vooral terug bij de heftige drank- en drugsscènes waar mede door prachtig camerawerk je als kijker helemaal meegezogen wordt in de trip. Ook het acteerwerk is van zeer hoog niveau met als grote uitblinker Tom Vermeir, die de rol van Frank op zich neemt. Vanaf het begin zet hij een rol neer waarbij je als kijker aanvoelt dat hij verkeerde beslissingen gaat nemen en hij zichzelf in de nesten gaat werken. Gedurende de film komt hij alleen maar beter in zijn rol en laat hij zien wat er met een mens gebeurt als hij de realiteit wil ontvluchten.

Soundtrack

Dan de soundtrack. Er is voor deze film speciaal door de electrohouse- en rockgroep Soulwax een soundtrack ontwikkeld welke veelvuldig in de film terug te zien en te horen is. Er worden in het café veel liveoptredens gehouden door verschillende bands, welke allemaal van tevoren voor de film zijn opgenomen en vervolgens voor een live publiek zijn gespeeld. Hierdoor is de soundtrack een zeer belangrijk onderdeel geworden van de film en kan gerust worden geconcludeerd dat dit op een zeer geslaagde manier is gedaan.

Tempo

Enig minpuntje is dat de film hier en daar iets te langdradig is en dat sommige gebeurtenissen net wat te lang duren. Echter wordt dit weer goedgemaakt door het tempo van de rest van de film en de te gekke cinematografie. Belgica is al met al een prachtige film geworden die geen moment verveelt en veel verschillende aspecten van het Belgische nachtleven laat zien.

4 / 5