Recensie Near Myth: The Oskar Knight Story

Indiefilm richt zijn pijlen op Europa

Michel van Dam
om 08:15

Mockumentary is een genre waarin een bepaald onderwerp of personage (fictief of bestaand) wordt besproken zoals in een documentaire. Het is veelal geïmproviseerd. Enkele voorbeelden zijn This Is Spinal Tap en That’s Entertainment. Regisseur Scott Fivelson maakte Near Myth: The Oskar Knight Story. Over een fictieve regisseur die door velen vergeten is maar hier weer tot leven wordt gewekt.

Near Myth: The Oskar Knight Story

Lenny von Dohlen (Twin Peaks, Tender Mercies) speelt de iconische regisseur Oskar Knight. Deze Amerikaanse regisseur met Duitse voorouders is door het grote publiek vergeten maar wordt hier herinnerd als een van de grootste en meest legendarische regisseurs van de Amerikaanse cinema. Oskar wilde maar niet echt doorbreken en mocht ook nooit zijn begeerde Oscar in ontvangst nemen. We volgen zijn carrière van begin tot eind, zijn persoonlijke leven, zijn ups en downs (meer downs dan ups) en we horen vooral heel veel anekdotes van echte grote Amerikaanse namen uit de filmwereld. Zoals bijvoorbeeld de Oscarwinnares Margaret O’Brien, Emmy-winnaar David Suchet, Joaquim de Almeida, Kristina Anapau, Julianna Guill en vele anderen.

Origineel, inventief en onafhankelijk

Fivelson heeft overduidelijk veel tijd en liefde in deze film gestopt en dat zie je vooral terug in de bewerkte foto’s waarin Oskar Knight steeds opduikt tussen de grote acteurs van de Amerikaanse cinema. Maar ook de filmclips van al zijn films (die dus speciaal voor deze film gemaakt zijn) zijn stuk voor stuk pareltjes en ontzettend knap gemaakt. Ook heeft Fivelson veel tijd gestopt in een chronologisch verhaal. De verwijzing naar To Kill a Mockingbird met Eric Richardson is werkelijk briljant. In Von Dohlen vond hij de acteur om Knight perfect gestalte te geven en hij geeft inderdaad een gevoel van die verloren mooie tijd uit het oude Hollywood weer.

Fans in Europa

In Europa heeft de film al een ware fanbase opgebouwd met name door het Amsterdamse YouTube-kanaal Eyes on Cinema. Alle grote filmmakers worden daar geëerd en Knight staat nu ook zij aan zij met Alfred Hitchcock en Orson Welles. De film ging in februari dit jaar in première tijdens het Hollywood Reel Independent Film Festival en Fivelson mocht ook al een Breaktrough Director Spotlight Award ophalen omdat zijn film gezien wordt als een unieke film die ook aandacht heeft voor de Academy Awards.

Tikkeltje te lang

Zoals gezegd, er zitten heel veel anekdotes in die door de acteurs, regisseurs en producenten verteld worden. Ook zijn zoon Oskar Knight Jr. (Alex Bell) komt aan het woord. Fivelson had er goed aan gedaan als hij wat van die anekdotes had ingekort of er een paar had weggelaten. Het veel gehoorde ‘kill your darlings’ zou hier op zijn plaats zijn geweest. Het had de film meer vaart en een consistenter geheel gegeven en de film zou daardoor ook toegankelijker zijn voor een groot publiek. Dat neemt niet weg dat het een uiterst geestige maar ook charmante film is geworden. Je moet niet vergeten dat dit een onafhankelijke productie is die met veelal eigen geld gefinancierd is. Fivelson en zijn team hebben er in totaal vijf jaar aan gewerkt. Je zou deze film dus ook als een geslaagde indiefilm moeten zien die hopelijk snel in de Europese theaters te zien zal zijn.

3 / 5

Trailer Near Myth: The Oskar Knight Story