De missie en het meisje

Recensie Eye in the Sky

om 08:09

Wie vorig jaar Good Kill over morele dilemma's rond drones heeft gezien, zal het verhaal van Eye in the Sky bekend voorkomen. Met zijn middelmatig drama valt Eye in the Sky in dezelfde valkuil als Good Kill, maar Eye onderscheidt zich wel door zijn scherpe satirische blik op de logge bureaucratische besluitvorming achter 'de druk op de knop'.

Eye in the Sky

Drones en dilemma's

Sleutelfiguren binnen terreurgroep Al-Shabaab hebben zich verzameld in een huis in Nairobi, Kenia. Kolonel Powell (Helen Mirren) wil hen laten arresteren, maar de situatie escaleert wanneer zij ontdekt dat de terroristen zich op dat moment voorbereiden op een zelfmoordmissie. Powell ziet maar één oplossing, het lanceren van een raket. Niet iedereen staat hier achter en wanneer drone-piloot Steve Watts (Aaron Paul) een meisje brood ziet verkopen vlak buiten het desbetreffende huis, twijfelt hij ook en ontketent dit ene meisje een ellenlang besluitvormingsproces.

Kill chain

Hoewel de film terecht gepromoot wordt als een thriller, is de film op z'n sterkst wanneer het de zogenaamde kill chain bespot, alle betrokkenen die meebeslissen of het afvuren van de raket de juiste keuze is. We zien volledig toegewijde politici, maar hun moeizame communicatie en de humor die hieruit ontstaat geeft de film een Dr. Strangelove-achtig karakter. De minister van BuZa heeft last van voedselvergiftiging en de staatssecretaris is tijdens een diplomatische missie in Beijing aan het pingpongen. De ene wil dat er rekening gehouden wordt met nevenschade, terwijl de ander meteen de aanval goedkeurt. Een ander wil liever de raket afvuren en levens redden en weer iemand anders dat ze het meisje redden en daarmee de propagandaoorlog winnen. Zoveel meningen, zo weinig tijd. De morele dilemma's en discussies zijn serieus te nemen, maar er worden zoveel prachtige bizarre menselijke details toegevoegd dat de film Dr. Strangelove-achtige proporties aanneemt.

Drama, drama, drama

Als satire slaagt Eye in the Sky volledig, maar in zijn pogingen het drama op te schroeven is de film veel minder succesvol. Dat één meisje de missie verstoort lijkt een interessant dramatisch idee, maar de filmmakers besteden te veel aandacht aan haar en willen te graag dat zij medelijden oproept. Die emotionele manipulatie leidt teveel af en maakt de film minder geloofwaardig. Drone-piloten Steve en Carrie, die nooit eerder een raket hebben afgevuurd, maken ook weinig indruk. Zij vervullen de rol van de naïeve nieuwelingen die snel moreel bezwaar maken. Dat is begrijpelijk, maar hun constant opwellende tranen om het meisje verhogen het realiteitsgehalte niet echt.

Met de eindeloze zoektocht naar die ene persoon die de druk op de knop definitief kan goedkeuren, zet Eye in the Sky vraagtekens bij zo'n bureaucratisch proces. Waar ligt de macht eigenlijk wanneer zo veel mensen input hebben? Hoe effectief is zo'n log proces als de situatie dreigt te escaleren? Het drama komt niet geweldig uit de verf, maar een film doet het behoorlijk goed als die herinneringen oproept aan de geniale satire Dr. Strangelove.

3.5 / 5