Nijntje maakt interactief debuut op witte doek

Recensie Nijntje de Film

Yvonne Westerhof
om 12:03

Met Nijntje de Film (Hans Perk, 2013) duiken we in de wereld van de allerkleinsten. Na de boeken, musicals en animaties voor tv is er nu een heuse bioscoopfilm. Omdat de kijkertjes constant worden uitgedaagd om actief mee te doen bij de speurtocht, wordt het een vrolijke boel in de zaal. De film is echt perfect voor een eerste bioscoopervaring!

Nijntje de Film

Nijntje de Film is gebaseerd op de boeken en tekeningen van Dick Bruna, waarvan er wereldwijd meer dan 85 miljoen verkocht zijn. Bij de meeste ouders is Nijntje de tv-serie al wel bekend en de in Letland gefilmde poppenanimatie is al aan minstens vijf landen verkocht. En met de populariteit in Azië (waar Nijntje Miffy heet) zullen er nog wel vele landen volgen. Nijntje de Film is een bioscoopavontuur dat bedoeld is voor kinderen die nog nooit een film gezien hebben. Speciaal voor de allerjongste kijkers heeft regisseur Hans Perk het geluid van de film zachter gezet, waardoor het minder trilt in de zaal. Daarnaast blijft het licht nog een beetje aan, omdat kinderen het vaak eng vinden in een helemaal donkere zaal.

Speurtocht

In dit verhaal gaan Nijntje (stem van Eva Poppink), haar beste vriendin Nina (Hanna Verboom) en Knorretje (Marc-Marie Huijbregts) op avontuur in de dierentuin. Van Vader en Moeder Pluis (stemmen van Barry Atsma en Isa Hoes) krijgen ze een vijftal raadsels mee die hen uiteindelijk zal leiden tot het vinden van een schatkist met tot het einde toe onbekende inhoud. Uiteraard ontbreekt Snuffie de hond niet voor de vrolijke noot en worden de vrienden af en toe geholpen door de dierenoppasser (Huub van der Lubbe). Door de vrolijke liedjes kan er al snel meegezongen worden en is er ook voor de ouders en eventuele grootouders veel te genieten. Vooral om te zien hoe de kinderen zich uit kunnen leven door de interactie met Nijntje en haar vrienden.

Teletubbies

Net als de populaire Engelse kinderserie Teletubbies laat Nijntje de Film zien dat de regisseur de belevingswereld van zijn kijkers heel erg goed snapt. Het verhaal is eenvoudig, zit vol herhaling en speelt in op wat een kind spannend, leuk en uitdagend vindt. De thema's maken de film geschikt voor zowel dreumesen, peuters als kleuters. Educatieve onderwerpen zoals diersoorten, kleuren, tellen, vormen en geluiden worden speels opgenomen in het verhaal. Zo is het niet alleen een leuke maar vooral ook leerzame film. Ook snappen de makers dat een kind meer wil dan alleen toeschouwer zijn. Een kind wil meedoen en beleven, onderdeel uitmaken van. Doordat Nijntje de kijker regelmatig om hulp vraagt en uitnodigt mee te doen is dat doel zeker geslaagd. De film duurt iets langer dan een uur en met een eventuele pauze waarin kinderen even kunnen bewegen, maakt het dat de kleintjes zich kunnen blijven concentreren.

De beelden in Nijntje de Film zijn prachtig op het witte doek; als een Brunaboek dat echt tot leven komt. Met de uitnodigende interactie tussen Nijntje en de kijkers is het voor kinderen alsof ze zelf meedoen in de kleurrijke wereld van Dick Bruna. Kortom, Nijntje de Film is een beleving op zich en laat zien dat Nijntje niet alleen iemand is om over te lezen, maar waar je vooral met kinderen naar toe moet gaan.

4 / 5