Aangenaam angstig

Recensie The Conjuring 2

Erwin Mendes
om 08:35

In het horrorgenre zijn de sequels meestal iets minder eng omdat men een bepaalde verwachting heeft. Maar James Wans The Conjuring 2 is misschien wel beter dan zijn voorganger en zal ook dit keer weer de reden zijn voor een hoop slapeloze nachten.

The Conjuring 2

Ghostbusters

Net als het eerste deel gaat ook dit 'waargebeurde' verhaal over een zaak uit het archief van paranormaal onderzoeksteam Ed en Lorraine Warren (Patrick Wilson en Vera Vermiga). Dit stel was erg actief in de jaren zeventig en Lorraine laat ons aan het begin van de film weten dat deze specifieke zaak haar nog steeds plaagt. De alleenstaande moeder Peggy Hodgson (Frances O’Connor) woont met haar vier kinderen in Enfield, Noord-London. Haar man heeft het gezin in de steek gelaten, ze hebben niet veel geld maar ze zorgen goed voor elkaar. Op een avond speelt jongste dochter Janet (Madison Wolfe) met een ouija-bord om erachter te komen of haar vader ooit nog terug zal keren. Ze krijgt hierop geen antwoord maar in de nachten die hierop volgen blijkt dat iets haar gehoord heeft en begint dit het gezin te terroriseren. Ze zoeken hulp bij de kerk die op hun beurt het stel Ed en Lorraine Warren naar Engeland stuurt om erachter te komen of dit een echte zaak betreft. Eenmaal aangekomen gaat de situatie van kwaad tot erger en wordt het duidelijk waarom Lorraine nog steeds niet graag aan deze zaak terugdenkt.

The Wan

Regisseur James Wan is op dit moment een van de betere horrorfilmmakers en dat blijkt ook dit keer in alles op het scherm. De shots zijn zeer vakkundig uitgekozen, het verhaal is pakkend en ook het sound design is iets waar hij trots op kan zijn. De spanning wordt goed opgebouwd en halverwege de film zijn er nog maar enkele momenten waarin je je als kijker heel even veilig voelt om adem te halen. Los van deze rustige scènes blijft de spanning constant en enorm onheilspellend. Er zit een klein aantal jump scares in de film, maar omdat Wan zijn vak zo goed verstaat zijn deze niet voorspelbaar of goedkoop. Ze voelen verdiend aan en zijn daardoor niet de gimmick die zoveel mindere horrorfilms gebruiken.

Wolfe

Een van de belangrijkste aspecten in een horrorfilm is de geloofwaardigheid van de acteurs, want zolang deze niet overtuigend zijn zal geen enkele scène eng zijn. Gelukkig zijn de interessante personages van Wilson en Vermiga weer even sterk als in het vorige deel. Maar ook de angst van het gezin is goed merkbaar, waardoor de kijker ook emotioneel betrokken wordt bij het verhaal en de personages. De vier kindacteurs die meespelen zijn ook deze erg sterk, in het bijzonder de 11-jarige Madison Wolfe die de show steelt. De manier waarop zij angst in haar ogen laat zien kan nog menig doorgewinterd acteur jaloers op zijn.

Met The Conjuring 2 laat Wan laat wederom zien waarom hij op dit moment een van de meest populaire horrorfilmmakers is. Zijn vakkundigheid in het genre maakt dit een zeer waardig vervolg dat zeker in de bioscoop gezien moet worden.

4.5 / 5