Recensie Suburra

All form, no content

om 09:45

Met Suburra's vertelling van maffiosi en corrupte Italiaanse politici doet regisseur Sollima's filmstijl ons denken aan de grote maffiaklassiekers. Al snel wordt echter duidelijk dat deze slechts Suburra's oppervlakkigheid verbloemt en dat Sollima de uitdrukking 'mensen van vlees en bloed' iets te letterlijk neemt.

SuburraFoto door Emanuela Scarpa

Bullets over Ostia

Voor politicus Filippo Lambardi zit er weer een drukke werkdag op, maar voordat hij terugkeert naar zijn vrouw en kinderen, gaat hij naar een hotel voor wat seks en drugs (maar dan zonder de rock-'n-roll). Hierbij overlijdt een van de twee prostituees, een minderjarig meisje. De andere prostituee, Sabrina, belt een kennis van haar, maffioso Spadino, die de 'rommel' moet opruimen. Lambardi vertrekt, maar wordt herkend door Spadino die hem later met een zelfvoldane grijns komt afpersen. Dit ontketent een kettingreactie waarin manipulatie en moord aan de orde van de dag zijn. Een kettingreactie die voor talloze mensen (van small time crimineeltjes tot leden van het Vaticaan) verstrekkende gevolgen zal hebben. Centraal hierin staat het plan van een aantal maffiafamilies om Ostia te transformeren in een Italiaans Las Vegas.

Visuele flair

Regisseur Sollima is slim genoeg om in de voetsporen van crimeregisseurs als Scorsese te treden wat betreft de stilistische kant van zijn film. Suburra stikt van de neonlichten en opvallende songs. Sollima scherpt ook het drama aan door gebruik te maken van een countdown tot een (natuurlijk symbolische) 'apocalyps'. De groeiende hoeveelheid regen symboliseert tevens deze aanstormende ramp. Geen gebrek aan stijl dus, maar...

Een misdaaddrama heeft meer nodig

Waarom is Tony Soprano zo'n sympathieke man ondanks zijn gewelddadigheid? Waarom blijven Goodfellas en The Godfather na al die jaren zo fascinerend? Omdat het mensen van vlees en bloed betreft, mensen die ondanks hun misdaden en gewelddadige aard toch sympathie en empathie bij ons oproepen. Dit is wat de misdaadklassiekers onderscheidt van de rest.

Sollima onderschrijft deze benadering klaarblijkelijk niet en vindt het zo te zien prima om Suburra te voorzien van non-stop misère. De scènes met humor, liefde en vriendschap zijn niet alleen op één hand te tellen, maar maken de film zelfs voorspelbaar. Wanneer een crimineel zich uit het niets van zijn goede kant laat zien, voel je gewoon dat dit wel een prelude op zijn dood moet zijn. (De Game of Thrones-kijkers onder ons zijn al jaren bekend met dit fenomeen.) Gevolg van dit alles is simpelweg dat deze personages je totaal niet interesseren en dat hun dood 'niet snel genoeg' kan komen.

Een verklaring voor Sollima's koele benadering - naast zijn voorkeur voor deze stijl - zou kunnen zijn dat de film is ontstaan uit woede om de corrupte Italiaanse onderwereld en de bevindingen van het recente Mafia Capitale-onderzoek. Dit zou enkele krachtige scènes verklaren, zoals Lambardi die tijdens zijn sekstrio pauzeert om in de stortende regen van zijn hotelbalkon te urineren; Italië is zijn toilet.

Hoe dan ook, Suburra blijft 130 langdradige minuten non-stop ellende, met een nadrukkelijke filmstijl die diepgang suggereert maar totaal niet biedt. Een complexe verhaallijn zonder complexe personages. Het gebrek aan interessante personages zou nog niet eens zo'n verlies zijn als Sollima een uniek inzicht zou verschaffen in deze corrupte wereld, maar Suburra blijkt slechts een aantrekkelijk gefilmde, maar gemiddelde thriller met slechte mensen die slechte dingen doen en allemaal op hetzelfde lot afstevenen: dood in de goot.

2.5 / 5

Trailer Suburra