Recensie The Place Beyond the Pines

'If you ride like lightning you're gonna crash like thunder'

Anouk Evertse
om 15:55

Twee jaar na het liefdesdrama Blue Valentine (2010) is regisseur Derek Cianfrance terug met The Place Beyond the Pines. Weer speelt (een platinablonde) Ryan Gosling de hoofrol, en weer staat een relatie centraal: die tussen vader en zoon dit keer.

The Place Beyond the Pines

Wanneer stuntrijder ('Handsome') Luke (Ryan Gosling) tijdens een van zijn shows bezoek krijgt van zijn oude geliefde Romina (Eva Mendes), heeft zij een bijzonder bericht voor hem: Luke blijkt vader te zijn. Al snel besluit hij te stoppen met het nomadische leven dat hij leidt om zich volledig toe te wijden aan zijn zoon. Omdat Romina echter samenwoont met haar nieuwe vriend, is de enige manier waarop Luke zijn zoon kan helpen met geld. Nu hij niet langer stuntrijder is, besluit hij banken te beroven om aan zijn geld te komen. Hoewel Luke bliksemsnel is, blijft hij afhankelijk van zijn motor. Als deze het na een overval begeeft, betekent dit dan ook het einde voor Luke. Na een nogal knullige achtervolging door de politie wordt Luke neergeschoten door agent Avery Cross (Bradley Cooper) - een symbolisch schot dat een nieuw hoofdstuk van de film inluidt.

Van Ryan naar Bradley

Niet langer ligt namelijk de focus bij Luke, het is Avery die nu de 'hoofdrol' vertolkt. Hoewel het niet aan de acteerprestaties van Cooper ligt - een maand geleden werd hij voor zijn rol in Silver Linings Playbook nog genomineerd voor een Oscar - haalt dit tweede gedeelte van de film niet het niveau van het begin. Dat er naar iets toe gewerkt wordt is voelbaar en wordt nog eens verduidelijkt door de psychologe die Avery helpt: "Luke had ook een zoon, even oud als A.J. (Avery’s zoon), denk je hier vaak aan?" Het derde, beslissende deel van de film speelt zich vijftien jaar later af, de zoons van Luke en Avery zijn nu zestien en raken bevriend. Dat een van de twee ooit achter de geheimen van vroeger zal komen, is onvermijdelijk. Toch vormen de laatste minuten van de film een enorme anticlimax.

Drive 2

Wanneer Ryan Gosling te zien is als Handsome Luke, lijkt het even of Cianfrance een tweede Drive (2011) heeft proberen te maken. Opnieuw speelt Gosling een stoere, zwijgende racer die zich niet goed raad weet met sociale situaties en enkel tot rust komt wanneer hij zo hard mogelijk op zijn motor door het bos van pijnbomen ('pines') rijdt. Zelfs het kenmerkende leren jasje (in Drive beschilderd met de afbeelding van een schorpioen) is terug te zien, ditmaal in een onheilspellende rode variant. Dat The Place Beyond the Pines de kwaliteit van Drive niet weet te evenaren, is niet erg. Alleen de eerste 45 minuten zijn het al waard de film te bezoeken: Gosling op zijn motor door een prachtig Noord-Amerikaans landschap, de sterke rol van Eva Mendes en de goed gekozen soundtrack met onder andere Bruce Springsteen en Bon Iver.

Als je te hard gaat, stort je neer. Het lijkt niet alleen over Luke te gaan, maar ook over Cianfrance. The Place Beyond the Pines bevat alles dat een goede film nodig heeft: wraak, liefde, de relatie tussen vader en zoon, een mooie vrouw en Ryan Gosling. De regisseur voegt hier echter te veel onnodige elementen aan toe, en dat is zonde.

3.5 / 5

Trailer The Place Beyond the Pines