Zac, drugs en rock-'n-roll

Recensie Mike and Dave Need Wedding Dates

Josta Tessers
om 10:00

Halverwege 2016 schijnen sommige regisseurs te denken dat we nog niet genoeg films hebben over feestende en drugsgebruikende jongeren. Om die reden worden wij ongevraagd geïntroduceerd aan de zuipende broeders Mike en Dave.

Mike and Dave Need Wedding Dates

Biertje?

Zoals de titel al lichtelijk doet vermoeden moeten in Mike and Dave Need Wedding Dates de broers Mike (Adam DeVine) en Dave (Zac Efron) van hun ouders beiden een date meenemen naar de bruiloft van hun zusje. Dit omdat de twee heren zich tijdens elk familiefeest volledig misdragen wat betreft vrouwen en drank, en de ouders deze bruiloft graag mee zouden willen maken zonder dat het uit de hand loopt. Het duo kiest twee meisjes die ogenschijnlijk braaf lijken, maar eenmaal op de trouwerij aangekomen blijken de dames grotere feestbeesten dan zijzelf.

Pilletje?

De film zit vol (slechte) grappen. Seksuele grappen (zowel visueel als qua taalgebruik), flauwe grappen, pogingen tot grappen, pijnlijke grappen (fysiek voor de personages, mentaal voor het publiek) en domme grappen. Al die grappen hebben in ieder geval één ding gemeen: ze zijn allemaal niet grappig. We hebben alles al eens vaker gezien, te vaak zelfs. De film springt van de ene bizarre situatie naar de andere, beginnende met de ranzige broers, vervolgend met de nog ranzigere vriendinnen. Het is op zich nog wel leuk om te zien dat het vrouwen zijn die feesten, drugs gebruiken en grof in de mond zijn. Maar dat is wel een van de weinige positieve dingen die er uit deze film gehaald kunnen worden. Zac is een kleine tweede. Het komediegenre gaat hem prima af, denk aan Bad Neighbors 2 van dit jaar. Hij redt zich er prima mee, maar laten we wel eerlijk wezen: erg moeilijke rollen zijn het niet.

Filmpje?

Adam DeVine brak door met de Comedy Central-show Workaholics, die hij samen met vrienden (en collega’s in Workaholics) bedacht heeft. Dat vertelt ons dat hij zich wel thuis voelt in de komediewereld. Maar welke rol hij ook speelt, het is altijd hetzelfde, kijk maar eens naar Pitch Perfect 2 van vorig jaar. Adam DeVine is altijd diezelfde, vieze jongen. Oók uit Pitch Perfect 2 stamt Anna Kendrick, in eigenlijk een nietszeggende, saaie rol als de minst foute meid van de twee. Dan doet haar BFF in de film (Aubrey Plaza) het nét wat leuker, als gore, écht misdragende sloerie. Omdat drie van de vier hoofdrolspelers dus te zien zijn geweest in musical-achtige films (Zac in High School Musical), moet er dus ook per se een zangscène in zitten. Logisch dat dat in de gedachten van de maker voorkomt, maar had het daar toch laten zitten. Het voegt echt niets toe.

Nee bedankt

Mike and Dave Need Wedding Dates is een aaneenschakeling van gorigheid, puur en alleen geschikt voor jongeren rond de twintig, die na het bekijken van deze film lekker even los kunnen gaan in de kroeg en kopieergedrag kunnen toepassen. Voor de weldenkende filmliefhebber: hier word je gewoon niet blij van.

2 / 5