Als de kat van huis is

Recensie The Secret Life of Pets

Josta Tessers
om 13:18

Een leuk gegeven: wat doet je huisdier eigenlijk als jij niet thuis bent? De makers van Despicable Me vroegen zich dat ook af en besloten dat er rond dit onderwerp genoeg te vertellen was. De trailer van The Secret Life of Pets is geniaal en belooft ons heel veel goeds. Kan de film onze hoge verwachtingen waarmaken?

The Secret Life of Pets

Laat me niet alleen

In The Secret Life of Pets ontmoeten wij het kleine hondje Max. Hij heeft het heerlijk naar zijn zin bij zijn baasje, alleen mist hij haar vreselijk als ze niet thuis is. Elke dag wacht hij voor de deur tot zij weer thuiskomt, om haar vol enthousiasme te begroeten. Totdat ze op een dag een asielhond (Duke) meeneemt. Max moet niets weten van deze gigantisch grote hond en broedt een plannetje om zich van hem te ontdoen. Uiteraard loopt dit uit de hand, anders was de film heel kort, en belanden zij beiden op straat, ver van huis. Genoeg informatie voor een hoop avontuur dus.

De kleine dingen

Katten- en hondeneigenaren zullen ontzettend veel herkennen in het gedrag van de dieren in de film. En dan niet het ontsnappen en in ongeloofwaardige situaties terechtkomen, zoals het plunderen van een worstenfabriek en in auto’s rijden, de kracht van de film zit hem in het subtiele. Als er op de voorgrond van een scène iets gaande is, moet je eigenlijk gaan letten op wat de dieren op de achtergrond doen. Daar wordt het typische honden- en kattengedrag vertoond dat zo herkenbaar is: een kat die zich ergens naar binnen probeert te wurmen, maar direct wordt afgeleid door het touwtje van een luxaflex. Of een konijntje dat wat drolletjes achterlaat waar een kat direct mee gaat spelen: het is natuurlijk klein en het rolt. Die subtiliteit maakt The Secret Life of Pets op dat gebied heel geloofwaardig.

Snowball

De Amerikaanse komiek Kevin Hart is fantastisch gecast voor de stemrol van het konijntje Snowball. Dit konijntje is de leider van een groep afgewezen huisdieren, die zich schuilhoudt in het riool. Hier wordt een plan bekokstoofd om wraak te nemen op hun voormalige baasjes. Snowball is een schattig, pluizig konijntje met een lief, snoezig koppie, terwijl hij juist ontzettend luid en stoer is. Die tegenstrijdigheid maakt Snowball eigenlijk het leukste personage van de film. De animatie is ook heel goed. Alle dieren hebben iets schattigs over zich heen, met grote ogen, bolle koppies en dunne pootjes. Je kunt bijna niets anders dan er verliefd op worden.

Kids only

Het is wel moeilijk om een hele film te vullen met wat je huisdier doet als hij alleen is. Daarom is er gekozen voor een verhaallijn die natuurlijk niets met de werkelijkheid te maken heeft. Daardoor is The Secret Life of Pets gewoon een kinderfilm. Met een heel leuk onderwerp en zeker wat hoogtepunten die volwassenen beter kunnen waarderen, is het geen straf om hem als ouder samen met je kinderen te bekijken. Avondje uit met vrienden? Kijk dan even wat je bioscoop nog meer heeft draaien.

3.5 / 5