Recensie Suicide Squad

It’s good to be bad

om 15:12

Eindelijk is het zover. De langverwachte film van regisseur David Ayer (Fury) is te zien in de bioscopen. Al lange tijd werd het publiek klaargestoomd met teasers en trailers. En uiteraard had iedereen gelijk een mening over de film. Een nieuwe Joker, dus dat maakt zeker wat los. Maar nu is de film daar. En voldoet Suicide Squad ook aan alle verwachtingen?

Suicide Squad

U.S. intelligence officer Amanda Waller (Viola Davis) heeft besloten dat het tijd is om een task force samen te stellen voor het geval dat een toekomstige superheld zich tegen de mensen zal keren. Ze stelt een groep samen die niets te verliezen heeft: levensgevaarlijke bad guys (en girls) met levenslange gevangenisstraffen. De groep bestaande uit Deadshot (Will Smith), Harley Quinn (Margot Robbie), Killer Croc (Adewale Akinnuoye-Agbaje), Diablo (Jay Hernandez), Boomerang (Jai Courtney) en Enchantress (Cara Delevingne) wordt gelijk op pad gestuurd om een probleem in Midway City aan te pakken. Rick Flag (Joel Kinnaman) en Katana (Karen Fukuhara) worden meegestuurd om de groep onder controle te houden.

Kleurrijk

De kleurrijke huisstijl van de film is ook terug te vinden op het witte doek. Naast de donkere DC-wereld springen de kleuren van het scherm af. Combineer dit met de spetterende actiescènes en je hebt een bioscoopachtbaanrit van twee uur. Daarnaast heeft de film een gebalanceerde hoeveelheid grappen en actie.

Muziek

Naast de prima soundtrack van Steven Price zijn de nummers die je in de film hoort bijzonder goed uitgekozen. Van de classic rock van Creedence Clearwater Revival tot moderne hip-hop van Lil’ Wayne. Ook zijn er een aantal klassiekers als You Don’t Own Me en Bohemian Rhapsody onder handen genomen. Het past allemaal perfect bij de beelden en sfeer van de film.

Karakters

Het grootse deel van de film wordt toch vooral gedragen door de karakters Deadshot en Harley Quinn. Will Smith doet wat we van hem verwachten, op de juiste momenten grappig en daarna weer vol in actie. Margot Robbie heeft met Harley Quinn een heerlijke rol te pakken en daar moet ze van genoten hebben. Zo komt het in ieder geval over op het scherm. Klein minpunt in de film is dat de ‘echte’ slechterik in de film af en toe wat over de top is neergezet. Ook karakters als Batman en The Flash komen nog even voorbijschieten om duidelijk te maken dat wij nog veel DC-films in de toekomst kunnen verwachten.

The Joker

En dan die nieuwe Joker. Er is veel gezegd en geschreven, maar Jared Leto zet een fantastische prestatie neer als de Joker. Weer geheel anders dan voorgangers als Heath Ledger en Jack Nicholson, maar Leto weet het Joker gevoel zeker over te brengen. Hij doet dit zo goed dat je aan het eind van de film teleurgesteld beseft dat het slechts een bijrol in deze film was en dat je meer wilt zien van hem.

Suicide Squad doet precies wat het moet doen. Het is een twee uur durende bioscoopachtbaanrit. De karakters werken goed met elkaar. Humor en spektakel worden goed afgewisseld. We kijken dan ook met blijde verwachting uit naar Justice League volgend jaar.

5 / 5

Trailer Suicide Squad