Recensie The Shallows

Erwin Mendes
om 07:42

Meer dan veertig jaar geleden zorgde de film Jawservoor dat filmbezoekers massaal uit het water bleven. Na al die tijd is er nu eindelijk een thriller die daar een heel klein beetje in de buurt komt.

The Shallows

Carcharodon Carcharias

Nancy (Blake Lively) is een geneeskundestudent die op reis is in Mexico. Ze is op zoek naar een afgelegen strand dat voor haar een speciale betekenis heeft. Aanvankelijk zou ze daar met een vriendin gaan surfen, maar omdat deze met een keiharde kater op bed ligt besluit ze in haar eentje de golven te pakken. Alles lijkt op de perfecte vakantie, het strand is adembenemend, de surf is geweldig en er is afgezien van twee andere surfers helemaal niemand op het strand. Plotseling wordt ze gebeten door een grote witte haai. Ze kan nog net naar de veiligheid van een kleine rots zwemmen die zich op een paar honderd meter van het strand bevindt. De hongerige haai gaat niet weg en Nancy moet in haar eentje proberen te overleven.

Babe vs Haai

De film is niet over-gecompliceerd, het plot is vrij simpel, de cast is klein en het verhaal duurt niet langer dan 90 minuten. In het begin wordt de spanning erg goed opgebouwd en wordt de achtergrond van Nancy uitgelegd met Facetime-shots met haar familie. Er wordt wel wat overmatig gebruik gemaakt van slowmotionbeelden die na een tijdje een beetje Michael Bay-achtig beginnen te worden. Nadat Nancy gebeten wordt maakt zij beslissingen die logisch zijn en dat geeft de film een realisme met zich mee dat de kijker af en toe zal doen kronkelen. Met name een scène waarin zij haar beenwond verzorgt op een manier waarop MacGyver jaloers zou zijn is er een die niet voor zwakke magen is bedoeld.

CG-haai

De grote witte haai is uiteraard helemaal CGI, maar lijkt zelden onnatuurlijk. In combinatie met mooi geschoten onderwatershots geeft deze de indruk van een echt gevaar. Iets wat met alle Sharknado-films en andere over-the-top scifi-haaienfilms een hele fijne verandering is. Het is alleen tegen het einde van de film waarin de haai zich meer als een monster gaat gedragen dan een echt dier. De spanning is in dit gedeelte nog steeds aanwezig, maar verliest het realisme dat zo goed werd vastgehouden. Daarmee is de film niet minder vermakelijk, maar heeft het wel een teleurstellend einde.

Steven Seagull

Blake Lively doet het behoorlijk goed aangezien zij grotendeels de film helemaal alleen moet zien te dragen. Om haar toch wat dialoog te geven tijdens de scènes zonder tegenspeler heeft regisseur Jaume Collet-Serra een verwonde zeemeeuw ingezet die Nancy de naam Steven Seagull geeft en haar gezelschap houdt. Dit werkt op sommige momenten erg goed en andere minder. Ook legt Nancy wel erg vaak bepaalde dingen uit aan het publiek, dat bijvoorbeeld moet weten hoe ver het zwemmen is naar een bepaald punt.

The Shallows is zonder enige twijfel de beste haaienfilm van de afgelopen paar jaar. Ondanks een teleurstellend einde mogen we hopen dat dit een voorbode is van veel minder Sharknado en veel meer Jaws.

3.5 / 5