Bridget Jones’s Baby is even hilarisch als zijn voorgangers

Recensie Bridget Jones's Baby

Andrea Huntjens
om 09:40

Twaalf jaar na het verschijnen van de laatste film in de Bridget Jones-reeks, Bridget Jones: The Edge of Reason, keert de geliefde Britse (gespeeld door Renée Zellweger) terug naar het witte doek. Haar dagboek is vervangen door een iPad, voicemails door emoji’s. Haar overtollige kilo’s is ze (voor nu) kwijt en ook heeft ze eindelijk een gerespecteerde baan als producer. Toch voelt Bridget Jones’s Baby als vanouds.

Bridget Jones's Baby

Tien jaar na haar ontmoeting met Mark Darcy (Colin Firth) – Bridget viert inmiddels haar 43e verjaardag – vinden we haar in een bekende positie: alleen op de bank, single, met een groot glas wijn in de hand. Haar relatie met Mark is teneinde en ze besluit het anders aan te pakken: samen met haar bijdehante collega Miranda (Sarah Solemani) reist ze af naar een festival. Daar ontmoet ze Jack (Patrick Dempsey), maar een paar dagen later loopt ze ook Mark tegen het lijf. Als ze vervolgens zwanger blijkt, rest de vraag: wie is de vader van het kind?

De moderne Bridget

Er is na twee films zeker nog een verhaal te vertellen. Tegenwoordig is Bridget een stuk zelfverzekerder en succesvoller, maar soms nog even onhandig. Nu is het best een aparte gewaarwording om haar te zien dansen op Gangnam Style of te zien FaceTimen met haar moeder, maar dat Bridget Jones ook werkt in 2016 staat vast. De plot is dusdanig grappig dat het precies bij het personage van Bridget past. Daarnaast zet Renée Zellweger haar weer fantastisch neer.

De eerste film in de reeks, Bridget Jones’s Diary, was een wereldwijd succes. Grappig, herkenbaar en ook een tikkeltje camp. The Edge of Reason was misschien niet even treffend, maar diende als een prima vervolg. Bridget Jones’s Baby is weer net zo hilarisch als de eerste film ooit was – en nog steeds is. De grappen zijn treffend en actueel en het acteerwerk is in zowel de hoofd- als de bijrollen erg goed.

Acteerwerk

In de bijrollen steelt Emma Thompson de show als Bridgets sarcastische dokter, met eindeloze grappen over het vadervraagstuk tot gevolg. Thompson nam ook een deel van het scenario voor haar rekening en zowel haar schrijf- als acteerwerk is bijzonder goed geslaagd.

Nog voor de eerste scènes gefilmd waren, werd de promotie van de film ondergesneeuwd door geruchten over Renée Zellweger. Haar uiterlijk zou te veel veranderd zijn en er werd met beschuldigende vinger naar botoxgewezen. Naast het feit dat deze discussie allesbehalve ethisch van aard was, maakt het voor de film ook weinig uit. Renée Zellweger speelt nog net zo overtuigend als ze deed in het begin van de eeuw, waardoor de film ook in 2016 vertrouwd aanvoelt. Ze zet Bridget Jones sterk neer en haar chemie met zowel Colin Firth als Patrick Dempsey is overtuigend. Renée Zellweger ís Bridget Jones.

Door het combineren van oude en nieuwe elementen is Bridget Jones’s Baby een feest van herkenning en verfrissend tegelijkertijd. De grappen zijn geslaagd, de personages zijn herkenbaar en bovenal is het fijn om te zien hoe het Bridget Jones na al die jaren vergaan is. We hebben haar gemist.

4 / 5